شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فعالیت مجتمع نیشکر هفت‌تپه موقتا متوقف شد

 

اجتماعات اخیر کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به معوقات مزدی در طی چند ماه گذشته منجر به تعطیلی موقت این مجتمع تولیدی شد.

امید اسدبیک (مدیرعامل  مجتمع نیشکر هفت‌تپه) پنج‌شنبه ۹ فروردین با انتشار بخشنامه‌ای عنوان کرد که برای جلوگیری از  صدمات احتمالی غیرقابل جبران و همچنین تعیین تکلیف و ایجاد امنیت برای ادامه کارتمامی واحدهای این شرکت تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد.

اسدبیک در این بخشنامه، وجود افراد غیردلسوز و بی‌مسئول را که توجهی به قوانین جاری شرکت نداشتند عامل اصلی اتفاقات پیش آمده دانست.

براساس این گزارش، تاخیر در پرداخت معوقات مزدی کارگران و کارکنان بخش‌های مختلف موجب اختلال در روند کار و تولید در این شرکت تولید شکر از ابتدای سال جاری تاکنون شده است.

مجتمع کشت‌و‌صنعت نیشکر هفت‌تپه یکی از رکوردارترین بنگاههای اقتصادی در زمینه اعتراضات جامعه کارگری است. پیشینه‌ی اعتراضات کارگران «مجتمع کشت‌وصنعت نیشکرهفت‌تپه» به سال‌های پیش و دهه هشتاد شمسی باز می‌گردد. معترضان با سردادن شعار «ما کارگر هفت تپه‌ایم، گرسنه‌ایم، گرسنه‌ایم» اعتراضات خود را آغاز کرده بودند.

خودکشی علی نقدی یکی از گارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه در هشتم اسفند سال گذشته یکی از پرخبرسازترین اتفاقات صورت گرفته در اعتراضات اخیر این بنگاه اقتصادی بود. او پس از وصول نشدن مطالبات مزدی و بیمه‌ای، با انداختن خود به شاه‌کانال آب مزارع نیشکر، اقدام به خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داد.

کارگران این کارخانه، در سال‌های اخیر بارها در مورد وضعیت حقوق و شرایط کاری خود تجمع و اعتصاب کردند که در مواردی با برخورد قضایی و امنیتی رو‌به‌رو شده‌اند. سال گذشته در دی‌ماه ۹۵،  کارکنان کارخانه نیشکر با اجتماع خواستار پرداخت به موقع حقوق و مطالبات خود طبق قانون کار و عقد قرارداد روشن از سوی این شرکت شدند. به گفته آنان شرکت نیشکر هفت‌تپه حقوق کارگران نی‌بر را که در شرایط بسیار سخت در مزارع نیشکر مشغول کار هستند به صورت ناقص و کم پرداخت می‌کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More