شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خامنه‌ای: ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا به ایران ممنوع است

 

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرد که ورود «واکسن آمریکایی و انگلیسی» کرونا به ایران ممنوع است و او به فرانسه نیز اعتماد ندارد.

او روز جمعه ۱۹ دی‌ماه در یک سخنرانی ویدیویی گفت: «اگر آمریکا و کارخانه فایزر می‌توانند واکسن درست کنند، خودشان مصرف کنند که این همه کشته نداشته باشند.»

خامنه‌ای گفت که به آمریکا اطمینان ندارد و ممکن است آنها بخواهند این واکسن را بر روی «ملت‌های دیگر امتحان کنند».

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد به فرانسه اطمینان ندارد «اما اگر از کشورهای دیگر می‌توان واکسن تهیه کرد، اشکالی ندارد».

این سخنان در حالی بیان شده که آمریکا و کشورهای اروپا برنامه واکسیناسیون را برای همه شهروندان خود آغاز کرده‌اند.

یک روز پیش از سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، گفته بود که  ایران تاکنون هیچ قراردادی برای خرید واکسن به غیر از واکسن‌های کوواکس نبسته است. 

برنامه کوواکس زیر نظر سازمان جهانی بهداشت است و برای خرید و توزیع واکسن کرونا در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط فعالیت می‌کند.

بر اساس سندی که به ایران اینترنشنال رسیده مقام‌های ایرانی درصدد خرید واکسن سینوواک از چین هستند، اما آنها این موضوع را تکذیب می‌کنند.

خامنه‌ای درباره واکسن ایرانی کرونا گفت: «واکسنی که برای کرونا آماده شد مایه افتخار کشور است، این را سعی نکنند انکار کنند.»

حمایت از افزایش سطح غنی‌سازی

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود همچنین ضمن حمایت از اقدام مجلس درباره افزایش سطح غنی‌سازی به ۲۰ درصد، گفت که اگر غرب به تعهدات خود در برجام بازگردد، جمهوری اسلامی به تعهدات خود بازمی‌گردد.

خامنه‌ای تحریم‌ها، حضور جمهوری اسلامی در منطقه  و برنامه موشکی ایران را سه موضوعی خواند که مطرح می‌شود.

او با تاکید بر اینکه آمریکا و اروپا باید «تحریم را فورا متوقف کنند و این وظیفه آنها است»، اضافه کرد: «ما باید اقتصاد خود به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که با وجود تحریم هم کشور را اداره کنیم.»

 

 

خامنه‌ای همچنین گفت که هدف از حضور جمهوری اسلامی در منطقه «تقویت هواداران و دوستانش» است.

او تاکید کرد: «حضور ما در منطقه به معنای تقویت دوستان است، ما نباید کاری کنیم که وفاداران جمهوری اسلامی در منطقه تضعیف شوند.»

رهبر جمهوری اسلامی درباره برجام نیز گفت که دولت مصوبه مجلس درباره غنی‌سازی  ۲۰درصدی اورانیوم را عملی کرد و تصمیم مجلس و دولت درباره لغو تعهدات برجامی«درست و منطقی و عقلایی» است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی ایران، روز پنجشنبه گفته بود: «اگر همین امروز تصمیم بگیریم که بالای ۲۰ درصد غنی‌سازی کنیم، به راحتی قابل انجام است.»

 

عجله‌ای برای بازگشت آمریکا نداریم

خامنه‌ای همچنین اعلام کرد که جمهوری اسلامی «هیچ عجله‌ای» برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد.

او اضافه کرد: «مطالبه عقلانی ما رفع تحریم‌هاست. اگر تحریم‌ها برداشته شد، بازگشت آمریکا به برجام معنا می‌دهد اما اگر تحریم‌ها برداشته نشود، بازگشت آمریکا به برجام به ضرر ماست.»

خامنه‌ای در عین حال گفت که اگر آمریکا و اروپا به تعهدات خود بازگردند جمهوری اسلامی هم به تعهدات خود بازخواهد گشت.

این سخنان رهبر جمهوری اسلامی شبیه به سخنان حسن روحانی است که اعلام کرده بود اگر آمریکا به برجام بازگردد جمهوری اسلامی نیز به تعهدات خود بازخواهد گشت.

 

واکنش به درگیری‌های کنگره آمریکا

خامنه‌ای همچنین درباره اعتراضات طرفداران دونالد ترامپ در روزهای اخیر و درگیری در کنگره این کشور گفت: «همین اتفاقی که در آمریکا رخ داد را می‌خواستند سال ۸۸ در ایران اجرا کنند و جنگ داخلی راه بیاندازند.»

دونالد ترامپ با محکوم کردن کسانی که در ساختمان کنگره دست به خشونت زدند گفته است: «تظاهرات‌کنندگانی که وارد ساختمان کنگره شدند به دموکراسی بی‌حرمتی کردند. به کسانی که به خشونت و تخریب اقدام کردند می‌گویم: شما نماینده کشور ما نیستید. به کسانی که قانون را نقض کردند، می‌گویم: بهای این کار را پرداخت خواهید کرد.»

خامنه‌ای در ادامه آمریکا را کشوری توصیف کرد که اقتصادش «فلج» است و «ده‌ها میلیون» گرسنه و بیکار دارد. 

در روزهای گذشته در شبکه های اجتماعی مقایسه‌هایی درباره این اعتراضات و اعتراضات در ایران انجام شده و برخی کاربران نوشته‌اند که اگر این اتفاق در ایران رخ داده بود مهاجمان به کنگره را می‌کشتند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More