شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خامنه‌ای: گفت‌وگو با آمریکا هیچ نتیجه‌ای برای ایران نخواهد داشت

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه، ضمن تاکید بر «منع مذاکره» با آمریکا، گفت مذاکره با واشنگتن مشکلات ایران را حل نخواهد کرد. 

خامنه‌ای در دیدار با دانشجویان و دانش‌آموزان به مناسبت ۱۳ آبان، سال‌روز تسخیر سفارت آمریکا در تهران به دست دانشجویان موسوم به «پیرو خط امام» در سال ۱۳۵۸، گفت: «این روش عقلانی، راه نفوذ مجدد آمریکایی‌ها را می‌بندد، ابهت حقیقی و اقتدار ایران را به جهانیان ثابت می‌کند و ابهت پوشالی طرف مقابل را در دنیا فرو می‌ریزد.»

او با «بی‌نتیجه» خواندن مذاکره با آمریکا، گفت: «برخی که مذاکره با امریکا را حلال مشکلات می‌دانند، صددرصد اشتباه می‌کنند.»

خامنه‌ای توضیح داد گفت‌وگو با آمریکا «هیچ نتیجه‌ای» برای ایران در بر نخواهد داشت «چرا که آنها یقینا و قطعا هیچ امتیازی نخواهند داد.»

او همچنین با اشاره به تلاش‌های برخی دولت‌ها برای میانجیگری بین ایران و آمریکا با هدف گفت‌وگو، و خودداری مقام‌های ایران، گفت: «اگر مسئولان جمهوری اسلامی ساده‌لوحی می‌کردند و به مذاکره می‌رفتند، از فشارها و تحریم‌ها هیچ‌چیزی کم نمی‌شد، بلکه راه برای طرح رسمی توقعات و تحمیل‌های جدید امریکایی‌ها باز می‌شد.»

تنش‌ها بین ایران و آمریکا خصوصا از زمان خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای برجام در سال گذشته و برقراری تحریم‌های شدید نفتی و بانکی علیه ایران شدت یافته است.

موضوع مذاکره با آمریکا در اختیار رهبر جمهوری اسلامی ایران است. برخی مقام‌های ارشد ایران گفتگو با آمریکا را منوط به بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها دانسته‌اند.

خامنه‌ای همچنین با اشاره به اصرار امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به واسطه‌گری بین ایران و آمریکا، گفت: «رئیس‌جمهور فرانسه یک ملاقات با ترامپ را حلال همه مشکلات ایران دانسته بود که باید بگوییم این شخص یا خیلی ساده است و یا همدست امریکایی‌ها است.»

خامنه‌ای گفت در صورتی که ایران با آمریکا مذاکره می‌کرد «آمریکایی‌های متوقع پای موشکها را به میان می‌کشیدند و مثلا می‌گفتند باید موشکهای ایران حداکثر ۱۵۰ کیلومتر برد داشته باشد.»

خامنه‌ای همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست برای حل مشکلات منتظر دولت‌های خارجی نباشند.

او گفت: «این انتظارها را رها کنید. البته نمی‌گویم رابطه ها را قطع کنید بلکه می‌گویم به خارجی‌ها دل نبندید و فقط به داخل دل ببندید.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More