شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خاموشی اینترنت ایران برای پنجمین روز متوالی

 

هم‌زمان با انتشار گزارش‌هایی درباره ادامه اعتراض‌های پراکنده در نقاطی از ایران، دسترسی به شبکه اینترنت در این کشور همچنان در پایین‌ترین سطح خود به سر می‌برد. 

نهادهای حوزه حقوق‌بشر و نظارت بر دسترسی آزاد به اینترنت روز چهارشنبه ۲۹ آبان‌ماه از سطح بسیار پایین دسترسی به ایران در پنجمین روز متوالی خبر داده‌اند. 

«نت‌بلاکز» در همین زمینه نوشته که «۹۰ ساعت پس از اجرای طرح خاموشی اینترنت در ایران، اتصال به اینترنت در ۵ درصد از سطح معمولی قرار داد.»

این نهاد پیشتر اعلام کرده بود خاموشی اینترنت در ایران ساعت شش و ۴۵ دقیقه روز شنبه ۲۶ آبان‌ماه و پس از اعتراض به افزایش قیمت بنزین در سراسر کشور ایران آغاز شد.‌ 

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز قطع اینترنت در ایران را «نقض حق بنیادین دسترسی به اطلاعات» خوانده است. 

این در حالی است که مسئولان دولت همچنان زمان مشخصی را برای اتصال اینترنت مورد اشاره قرار نمی‌دهند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ گفته که «سوءاستفاده»‌ دلیل قطعی اینترنت از سوی شورای عالی امنیت ملی بوده است. 

او روز چهارشنبه در یک گفت‌وگوی رادیویی با صداوسیمای ایران اظهار کرد: «ممکن است به امنیت کشور خدشه وارد کنند، باید ملاحظات دستگاه‌های امنیتی را مدنظر قرار داد.»

جهرمی همچنین ضمن تایید ضرر به کسب‌وکارها، رانندگان تاکسی و شرکت‌های خصوصی ایران در اثر قطعی اینترنت اضافه کرد: «اینترنت بین‌الملل به زودی وصل خواهد شد.»

پیش از او نیز علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت، اعلام کرده بود:‌ «چنان‌چه اطمینان حاصل شود که سوء استفاده‌ای صورت نمی‌گیرد، اینترنت استان‌های مختلف به تدریج وصل می‌شود.»

محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری ایران، هم اتصال دوباره اینترنت را مشروط به این دانسته بود که «آرامش کشور همین‌گونه ادامه داشته باشد.»

در مجلس، ۱۱ نماینده در همین زمینه به وزارت کشور تذکر داده‌اند.

تداوم قطع سراسری اینترنت در حالی است که گزارش شده برخی از روزنامه‌نگاران و دفاتر رسانه‌های داخلی ایران همچنان به شبکه اینترنت دسترسی دارند. برخی گزارش‌های تاییدنشده از دسترسی حدود ۱۲ هزار نفر از خبرنگاران داخلی به اینترنت خبر داده‌اند.

با وجود قطعی اینترنت، گزارش‌ها و تصاویری از ادامه تجمع‌های مردمی در ششمین روز منتشر می‌شود. 

کاربران رسانه‌های اجتماعی از تداوم فضای امنیتی و حضور ماموران یگان ویژه پلیس و لباس شخصی در نقاط مختلف شهرهای کشور خبر می‌دهند. تصاویر و ویدئوهای جدیدی هم از ساختمان‌ها و مراکز دولتی آسیب‌دیده منتشر شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More