شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تشدید سرکوب معترضان در کوبا؛ قطع اینترنت و بازداشت ده‌ها نفر از مخالفان

با ادامه اعتراض‌ها در کوبا، دولت کمونیستی این کشور روز دوشنبه ۱۲ ژوئن (۲۱ تیر) سرکوب معترضان و فعالان را تشدید کرد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، هم‌اکنون دولت کوبا با قطع اینترنت، ارتباط مردم با جهان خارج را قطع کرده، نیروهای امنیتی را در سراسر کشور مستقر و بیش از ۱۰۰ نفر را دستگیر کرده است که به گفته فعالان حقوق بشری، از محل نگهداری بسیاری از آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

چهره‌های شناخته‌شده مخالف دولت و فعالان حقوق مدنی در شمار کسانی‌اند که در پی اعتراض‌های سراسری بی‌سابقه روز یکشنبه در کوبا، بازداشت شدند. به گزارش سازمان‌های حقوق بشری، هنرمندان و شاعرانی مانند مانوئل اترو، آموری پاچکو و همچنین، خوزه دانیل فرر که رهبر مهم‌ترین گروه مخالف دولت است در میان دستگیر‌شدگان‌اند.

آنخل رودریگز، فعال حقوق بشر ۳۱ ساله در هاوانا، گفت: «مقام‌های کوبا برای اولین بار، تجهیزات ضد‌شورش به کار بردند. شب گذشته، پلیس از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور استفاده کرد. او گفت وسایل نقلیه ضدشورش نزدیکی میدان معروف «انقلاب»، جایی كه دولت کمونیست رژه‌های گسترده‌ برگزار می‌کند، پارک شده‌اند.» او همچنین گفت برای سرکوب معترضان و ضرب‌و‌شتم آن‌ها، از ماموران لباس شخصی استفاده می‌شود.

هزاران شهروند کوبایی برای اولین بار پس از بیش از شش دهه، در سراسر کشور به خیابان‌ها آمدند و به بدتر‌ شدن شرایط زندگی، کمبود کالاهای اساسی و خدمات، از جمله مراقبت‌های پزشکی در میانه بحران کرونا و سیر صعودی آمار ابتلا، اعتراض کردند.

دولت کوبا با بدترین بحران اقتصادی در ۳۰ سال گذشته روبه‌رو است که به کمبود شدید غذا، سوخت و دارو منجر شده است.

این اعتراض‌ها در کشوری مانند کوبا با وجود کنترل شدید پلیس بر مردم و زیرنظر گرفتن مداوم مخالفان، بی‌سابقه است. تظاهرات روز یکشنبه در سان آنتونیو دلوس بانیوس آغاز شد و با انتشار فیلم‌های اعتراض‌ها در رسانه‌های اجتماعی، به شهرهای دیگر گسترش یافت.

تصاویر منتشر‌شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ماموران امنیتی و گروهی از سربازان، معترضان را مورد ضرب‌و‌شتم قرار دادند. برخی معترضان عکس‌های فیدل کاسترو را پاره می‌کردند و برخی دیگر موتورهای پلیس را تخریب و ماشین‌های پلیس را واژگون می‌کردند.

در جریان اعتراض‌های روز یکشنبه، ده‌ها نفر نیز زخمی شدند. ارائه آمار دقیق دستگیر‌شدگان و مجروحان دشوار است زیرا دولت اطلاعات را پنهان می‌کند و اختلال در خدمات تلفنی و اینترنتی نیز دستیابی به اطلاعات را دچار مشکل کرده است؛ هرچند مردم با استفاده از وی‌پی‌ان رمز‌گذاری‌شده سعی کردند قطعی اینترنت را دور بزنند.

میگل دیاز کانل، رییس‌جمهوری کوبا، روز یکشنبه از هوادارانش خواست به خیابان‌ها بیایند و خیابان‌ها و سایر مکان‌های عمومی را از معترضان پس بگیرند.

دیاز كانل تحریم‌های آمریكا را عامل اعتراض‌های مردم دانست. او گفت کمبود و قطعی برق ناشی از تحریم‌های آمریکا است. او در ادامه افزود تحریم‌های آمریکا دسترسی کوبا به ارز مورد نیاز برای واردات مواد غذایی، تعمیر نیروگاه‌ها، تجهیزات کشاورزی، تامین دارو یا مواد اولیه برای ساخت دارو و واکسن‌ کرونا را محدود کرده است.

دیاز کانل که پس از رائول کاسترو، برادر فیدل کاسترو، در سال ۲۰۱۸ قدرت را به دست گرفت، با‌قاطعیت گفت دولت تسلیم خواسته‌های معترضان نخواهد شد. او گفت: «مگر معترضان از روی جسد ما رد شوند که بخواهند انقلاب را براندازند.»

دولت کوبا همواره از مهاجرت به آمریکا به‌عنوان راهی برای کاهش فشارهای سیاسی در این جزیره بهره برده است، مانند سال ۱۹۹۴ که حدود ۳۵ هزار کوبایی در پی اعتراض‌های خشونت‌بار، به آمریکا فرار کردند.

اما این بار، معترضان خواستار آزادی و پایان حکومت کمونیستی در این کشورند.

ارنستو هرناندز بوستو، نویسنده کوبایی مخالف دولت، می‌گوید: «این پایان دوره‌ چیرگی ترسی بزرگ بر مردم است: ترس نمادین از اعتراض خیابانی.»

تحلیلگران می‌گویند پرسش بی‌پاسخ معترضان، که به نظر می‌رسد ترسشان از اقتدار دولتی گسترده ریخته، این است که آیا جسارتی که این بار در اعتراض‌ها از خود نشان داده‌اند می‌تواند مقابل واکنش خشونت‌بار دولت تاب بیاورد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More