شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی: بازخوانی جعبه‌ سیاه اولین قدم برای تحقیقات درباره این جنایت است

همزمان با اعلام دفتر تحقیقات سوانح هوایی فرانسه مبنی بر استخراج داده‌های دو جعبه سیاه «کابین خلبان» و «ثبت اطلاعات فنی پرواز» هواپیمای اوکراینی، انجمن خانواده جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه با در خواست این انجمن برای حضور نماینده خانواده‌های کشته‌شدگان در روند تحقیقات و همچنین بازخوانی جعبه سیاه موافقت نشد، تاکید کرد که  بازخوانی جعبه‌ سیاه اولین قدم در انجام تحقیقات درباره این جنایت است.

دفتر تحقیقات سوانح هوایی فرانسه عصر دوشنبه سی‌ام تیر ماه اعلام کرد که استخراج داده‌های جعبه سیاه دوم هواپیمای اوکراینی[FDR]  مربوط به ثبت اطلاعات فنی پرواز را نیز با موفقیت انجام داده و اطلاعات آن را نیز چون اطلاعات جعبه سیاه کابین خلبان[CVR]  دراختیار ایران گذاشته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی از زمان سرنگونی پرواز پی‌اس۷۵۲ در بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه با موشک‌های پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران که به کشته شدن تمامی ۱۷۶ سرنشین هواپیمایی بوئینک شرکت اوکراین اینترنشنال منجر شد، بیش از ۶ ماه از ارسال جعبه سیاه این هواپیما به خارج از ایران برای استخراج داده‌های آن، خودداری کرده بودند.

سرانجام جعبه سیاه این هواپیما روز یک‌شنبه و با گذشت بیش از شش ماه به پاریس رسید و بنابر اعلام دفتر تحقیقات سوانح هوایی فرانسه روز دوشنبه و طی کمتر از یک روز، داده‌های آن استخراج شد.

بنابر اعلام دفتر تحقیقات سوانح هوایی فرانسه، تجزیه و تحلیل داده‌های استخراج شده از جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی، شامل دادهای جعبه سیاه کابین خلبان و جعبه سیاه ثبت اطلاعات فنی پرواز، از روز سه‌شنبه ۳۱ تیر ماه با حضور نمایندگان کشورها و طرف‌های مرتبط آغاز می‌شود و تا روز پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت.

همزمان انجمن خانواده جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «ما خانواده‌ها درخواست کرده بودیم در کل پروسه‌ تحقیقات و در پروسه‌ بررسی جعبه‌ سیاه نماینده‌ای داشته باشیم که با این درخواست موافقت نشد.»

این انجمن با اشاره به اینکه «کاری که باید در ماه ژانویه انجام می‌شد حال تا جولای به درازا کشیده است»، افزود «در اولین بخش‌های خبری در تلویزیون ایران اعلام شد جعبه‌ سیاه سالم است اما در روز نوزدهم فوریه وزیر دفاع ایران گفت جعبه‌ سیاه آسیب دیده است و ایران قصد دارد آن را تعمیر کند.»

انجمن خانواده جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ در بیانیه خود تاکید کرد که «ما می‌دانیم جعبه‌ سیاه اولین قدم در انجام تحقیقات نسبت به این جنایت است و با این‌که نمی‌دانیم منظور از "تعمیر" جعبه‌ سیاه چیست و چه اطلاعاتی از این واقعه به دست می‌آید به نتایج این بررسی هم دل خوش نکرده‌ایم.»

 انجمن خانواده جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ با تاکید براینکه «ما در پی سوالات مهم‌تری هستیم که جمهوری اسلامی ایران موظف است به آن پاسخ بدهد»، تاکید کرد که « سناریوی "خطای انسانی" که به کرات توسط رسانه‌ها هم مطرح شده است ادعایی‌ست که ایران در گزارش‌های سئوال ‌برانگیز خود مطرح می‌کند و ابهامات، سئوالات و یافته‌های بسیاری هست که امکان وقوع خطای انسانی را بسیار کمرنگ می‌کند.»

این انجمن یادآوری کرد که «باز گذاشتن آسمان ایران در شرایط خطیر جنگی، اجازه دادن به پرواز هواپیمای خطوط هوایی اوکراین، شلیک چندین موشک به هواپیما، تخریب سریع صحنه‌ سقوط، ترساندن شاهدین و سرکوب خانواده‌ها گواه آن است که حقیقت می‌تواند چیز دیگری باشد. با این حال ما هنوز امیدواریم سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای ذینفع با انجام تحقیقاتی بی‌طرفانه و جامع حقیقت این جنایت را بر ما خانواده‌ها و بر دنیا آشکار کنند.»

از سوی دیگر سازمان هواپیمایی کشوری ایران روز دوشنبه ۳۰ تیر ماه در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که «جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراین اینترنشنال  پس از وقوع سانحه بلافاصله تحویل سازمان هواپیمایی کشوری شده و در محل امنی در همین سازمان تحت تدابیر فنی و امنیتی مناسب طبق مقررات  نگهداری شد.»

در این اطلاعیه اشاره شد که «جعبه‌های سیاه روز جمعه ۲۷ تیرماه سال‌جاری با رعایت پروتکل‌های فنی و امنیتی و همراهی پلیس فرودگاه‌ها در معیت تیم تخصصی از محل این سازمان به فرودگاه امام خمینی منتقل و رهسپار پاریس شد و پس از ورود به پاریس هم با هماهنگی سفارت ایران در پاریس، پلیس فرانسه مسئولیت محافظت از جعبه‌ها را تا محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس و پس از آن به لابراتوار برعهده گرفت.»

سازمان هواپیمایی کشوری ایران تاکید کرد که «مطابق مقررات بین المللی و قوانین داخلی سازمان هواپیمایی کشوری ایران ، مسئولیت بررسی سانحه» سرنگونی پرواز پی‌اس ۷۵۲ را بر عهده دارد.

در این اطلاعیه، سازمان هواپیمایی کشوری ایران تاکید کرد که «هدف از انجام این تحقیقات، ارتقای سطح ایمنی هوانوردی از طریق شناسایی و رفع زمینه‌ها و علل رخداد آن بوده و مستقل از رسیدگی‌های قضایی در دست انجام است».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More