شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خانواده آمریکایی‌های زندانی در ایران: ویزای فرزندان مقام‌های ایرانی را لغو کنید

خانواده‌های شهروندان آمریکایی‌ زندانی در ایران از دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور خواسته‌اند ویزای فرزندان مقام‌های ایرانی مقیم ایالات متحده را لغو کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی، منابع نزدیک به این خانواده‌ها می‌گویند آنها معتقدند دولت ترامپ علی‌رغم وعده‌های او برای آزادی عزیزانشان، اقدام‌های کافی انجام نداده است.

حداقل چهار شهروند آمریکایی و یک مقیم قانونی این کشور به اتهام «جاسوسی» در ایران زندانی هستند. گروه‌های حقوق بشری این بازداشت‌ها را خودسرانه و بی‌پایه خوانده‌اند.

ندیم زکا، فرزند نزار زکا که در سال ۲۰۱۵ برای شرکت در یک کنفرانس با موضوع اینترنت به ایران دعوت و سپس بازداشت شد، می‌گوید لغو ویزای مقام‌های ایرانی و خانواده‌هایشان «کمترین کاری است که دولت ایالات متحده می‌تواند انجام دهد تا روند گروگان‌گیری را که ۴۰ سال است ادامه دارد متوقف کند».

حالا خانواده آمریکایی‌های زندانی، فهرست کاملی از ایرانی‌های مقیم ایالات متحده که گفته می‌شود فرزندان و اعضای خانواده مقام‌های جمهوری اسلامی هستند، تهیه کرده و در اختیار دولت و چندین نماینده مجلس آمریکا قرار داده‌اند.

دو منبع در جامعه ایرانی‌های آمریکایی‌ به ان‌بی‌سی گفته‌اند فهرست تهیه‌شده دقیق و جامع است و در آن نام پسر معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهوری ایران، به چشم می‌خورد.

روزنامه محافظه‌کار واشنگتن‌تایمز نیز ۲۴ مهرماه لیستی از افرادی را که رابطه فرزندی یا خویشاوندی با برخی مقام‌های ایران دارند و در آمریکا زندگی می‌کنند، منتشر کرد. در این لیست، اسامی فرزندان علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، فرزند حسین فریدون، برادر  رییس‌جمهوری، فرزند معصومه ابتکار و بستگان محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، به چشم می‌خورد.

دختر علی لاریجانی، فاطمه اردشیرلاریجانی، سال اول دوره رزیدنسی پزشکی را در اوهایو می‌گذراند. او در دانشگاه پزشکی کلیولند، یکی از بهترین دانشکده‌های پزشکی جهان، درس خوانده است.

نام عیسی هاشمی، فرزند معصومه ابتکار، به عنوان دانشجوی دکترای دانشکده روانشناسی حرفه‌ای شعبه لس‌آنجلس دانشگاه شیکاگو در این لیست ذکر شده است.

احسان نوبخت، استادیار دانشکده‌ پزشکی دانشگاه جرج‌واشنگتن و نیلوفر نوبخت دانشیار دانشگاه UCLA است. این دو، فرزندان علی نوبخت نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و برادرزاده‌های محمدباقر نوبخت هستند. این گزارش به علی فریدون، فرزند حسین فریدون، نیز اشاره می‌کند که مهندس ارشد شرکتی آموزشی در نیویورک است. ️

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در مورد لغو یا تهدید به لغو ویزای اعضای خانواده مقام‌های ایرانی گفته است: «ایالات متحده تمام گزینه‌ها را برای تحت فشار قرار دادن رژیم ایران به منظور پایان دادن به بازداشت خودسرانه آمریکایی‌ها پیگیری می‌کند و همچنان تا حل شدن این پرونده‌ها ایران را  تحت فشار خواهد گذاشت.»

تعدادی از نماینده‌های مجلس آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از ایده لغو ویزای فرزندان مقام‌های ایرانی حمایت می‌کنند؛ از جمله تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه از تگزاس و همچنین الیوت آنجل نماینده دموکرات از نیویورک که انتظار می‌رود به زودی ریاست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان را به عهده بگیرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More