شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دادستان اراک: ۲۱ کارگر معترض آذرآب بازداشت شدند

همزمان با گزارش‌ها درباره ادامه اعتراضات کارگران شرکت آذرآب اراک و تشدید فضای امنیتی در منطقه، عباس قاسمی، دادستان این شهر بازداشت ۲۱ نفر از معترضان را تایید کرد.

کارگران معترض شرکت آذرآب در ادامه اعتصاب‌ روزهای قبل روز دوشنبه ۲۹ مهرماه کارخانه را تعطیل کردند. برخی‌ شاهدان در رسانه‌های اجتماعی از اعزام نیروهای پلیس ضدشورش به این محل کارخانه خبر می‌دهند.

‏کارگران معترض در جریان تجمع روز دوشنبه خواستار آزادی همکاران بازداشتی خود شده‌اند.

این کارگران روز یکشنبه در سیزدهمین روز از اعتراض به بی‌توجهی مسئولان به مطالبات و پرداخت حقوق معوقه خود مسیر راه‌آهن شمال به جنوب را مسدود و اقدام به دادن شعارهای اعتراضی کرده بودند.

در واکنش به این تجمع، نیروهای پلیس ضدشورش با استفاده از باتوم و گاز اشک‌آور به کارگران معترض حمله کرد که منجر به زخمی شدن و انتقال تعدادی از آن‌ها به بیمارستان شد. برخی شاهدان در توئیتر همچنین از شنیده شدن صدای شلیک گلوله طی این درگیری‌ها خبر دادند.

اعضای شورای اسلامی کار شرکت آذرآب پیشتر تاکید کرده‌ بودند که دلیل این اعتراضات عدم پرداخت حقوق کارگران و ابهام در وضعیت سهام‌داران این شرکت است.

در حال حاضر، بانک کشاورزی سهام‌دار عمده این کارخانه است که به گفته کارگران معترض «آن را به حال خود رها کرده و مسئولیتی در قبالش نمی‌پذیرد.»

نبود امنیت شغلی، کاهش ظرفیت تولید و عدم تعیین تکلیف وضعیت هیات مدیره این واحد تولیدی از جمله موضوعات دیگر مورد اعتراض کارگران آذرآب در روزهای اخیر بوده است.

پیشتر نیز تعدادی از کارگران این کارخانه به دلیل حمایت از همکارانشان در اعتراضات «هپکو» و «هفت‌تپه» از سوی پلیس امنیت احضار و با اتهاماتی مواجه شدند.

کارگران معترض: فقط شرمنده خانواده‌ایم

رسانه‌های اجتماعی بیانیه‌ای را به نقل از جمعی از کارگران معترض آذرآب منتشر کرده‌اند که در آن اشاره شده است: «شبی را می‌گذرانیم که همسران و فرزندانمان با چشمانی پر از اشک سپری می‌کنند؛ از پدری که نیامد و پدری که با سر و دست خونین و شکسته آمد.»

کارگران معترض در این متن انتقادی نوشته‌اند «چون حقمان را خواستیم گرفتار شدیم.»

آن‌ها مطالبه واگذاری این کارخانه به دولت را قانونی خوانده و اضافه کرده‌اند: «آیا روا بود که با سرکوب وحشیانه نیروی انتظامی جواب بگیریم در حالی که نه حقی را خورده‌ایم، نه دزدی کرده‌ایم. فقط شرمنده خانواده‌ایم.»

استاندار مرکزی: به رغم سروصداها اوضاع بهتر شده

همزمان علی آقازاده، استاندار مرکزی، در همایشی که روز دوشنبه با حضور وزیر کار و رفاه اجتماعی برگزار شد از محمد شریعتمداری خواست تا «نماینده ویژه‌ای» را برای رسیدگی به اعتراضات کارگران هپکو و آذرآب در این استان تعیین کند.

با این حال او اعتراضات کارگران معترض را «سر و صداها» در دو ماه اخیر‌ خواند و اضافه کرد: «شاخصه‌های اقتصادی استان نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است.»

آقازاده تایید کرد که این کارخانه دچار مشکلات در مدیریت بوده و حقوق کارگران آن به مدت «دو ماه و نیم» پرداخت نشده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More