شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دادگاه تجدیدنظر حکم ۳سال و ۷ماه حبس گلرخ ایرایی و آتنا دائمی را عینا تایید کرد

حکم  سه سال و هفت ماه حبس گلرخ ایرایی و آتنا دائمی  به اتهام «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران صادر شده بود، از سوی دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد.

امیر رئیسیان، وکیل مدافع گلرخ ایرایی، به سایت انصاف نیوز گفت: «حکم دادگاه بدوی گلرخ ایرایی که دو سال و یک‌ماه از بابت توهین به رهبری و یک‌سال و شش ماه برای تبلیغ علیه نظام بود، عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.»

رئیسیان همچنین درباره‌ حکم دادگاه تجدید نظر آتنا دائمی، فعال مدنی زندانی، گفت: «من وکالت خانم دائمی را بر عهده ندارم، اما حکم ایشان هم عینا تایید شده است.»

گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی سابق و آتنا دائمی زندانی سیاسی که همچنان زندانی است در بیست و هشتم خرداد سال‌جاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست ایمان افشاریان در پرونده‌ای جدید محاکمه شده بودند. در این جلسه محاکمه، دادگاه انقلاب، آن‌ها را به تبلیغ علیه نظام از طریق «نوشتن نامه‌ها و بیانیه‌های از داخل زندان» و «ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور» و همچنین  «توهین به رهبری» از طریق «سرود خوانی پس از اعدام زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی در سالن ملاقات زندان» متهم کرد.

گلرخ ایرایی و آتنا دائمی «هیچ‌کدام اتهامات خود را نپذیرفتند و گفتند که سرود خواندن‌شان به معنای توهین به کسی نبوده است»، اما ایمان افشاریان رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در حکمی هر یک از این دو را به « دو سال و یک ماه حبس بابت توهین به رهبری و یک سال و شش ماه حبس بابت تبلیغ علیه نظام» محکوم کرد و این حکم اکنون بدون برگزاری جلسه دادگاه تجدیدنظر، تایید شده است.

آتنا دائمی براساس حکم قبلی قرار بود  ۱۴تیرماه ۱۳۹۹ تا نزدیک به یک سال دیگر آزاد شود اما با تایید این حکم او باید در زندان بماند. گلرخ ایرایی نیز که فروردین ماه سال‌جاری آزاد شد و همسرش آرش صادقی همچنان زندانی است، حالا با حکم دادگاه تجدید نظر در خطر زندانی شدن دوباره قرار دارد.

گلرخ ایرایی، اولین بار در رویدادهای بعد از انتخابات بحث‌برانگیز سال ۱۳۸۸ در حکمی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق شرکت در تجمعات مختلف مقابل زندان اوین و دیدار با زندانیان سیاسی و خانواده‌های کشته‌شدگان سال ۱۳۸۸ به یک‌سال حبس محکوم شد.

در خرداد سال ۱۳۹۵ هنگامی که ماموران قصد بازداشت همسرش، آرش صادقی، را داشتند به تفتیش خانه آن‌ها اقدام کردند و در جریان این بازرسی یک داستان منتشر نشده درباره «سنگسار» را از گلرخ ایرایی توقیف کردند. ایرایی این‌بار از سوی دادگاه انقلاب تهران به اتهام «توهین به مقدسات» از طریق نوشتن داستان منتشر نشده‌ای درباره «سنگسار» به پنج سال حبس محکوم شد.

ماموران در سوم آبان ماه ۱۳۹۵، بدون ارسال قبلی احضاریه کتبی، گلرخ ایرایی را در منزلش بازداشت و برای اجرای حکم، به زندان اوین منتقل کردند.  او براساس ماده ۱۳۴ «قانون مجازات اسلامی»، باید از میان دو حکم صادره، بیشترین مجازات را که شامل پنج سال حبس برای اتهام توهین به مقدسات بود، متحمل می‌شد. مدت حبس گلرخ، زمانی که در زندان بود به دو سال و نیم تقلیل یافت و او در ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ با اتمام دوران حبس، از زندان اوین آزاد شد.

آتنا دائمی، فعال مدنی و فعال حقوق کودکان، در ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ از سوی سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و ۲۳ اسفند ۱۳۹۳در حکمی از سوی محمد مقیسه رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۱۴ سال زندان محکوم شد. سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و دادگاه انقلاب، او را به «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «توهین به رهبری»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی» و «اختفای ادله جرم» متهم کردند. در دادگاه تجدیدنظر، او از اتهام اختفای ادله جرم تبرئه شد و براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، حکم وی به پنج سال حبس تبدیل شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More