شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست بریتانیا برای حمایت گسترده بین‌المللی از عملیات امنیت دریایی در خلیج فارس

 

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، گفت در دیدار با همتایان آلمانی و فرانسوی‌اش خواستار حمایت بین‌المللی بیشتر برای حفاظت از تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز خواهد شد.

او که قرار است با وزرای خارجه کشورهای اروپایی در هلسینکی، پایتخت فنلاند، دیدار کند روز جمعه هشتم شهریور ماه گفت:«ما برای مقابله با تهدیدها در برابر حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی در تنگه هرمز به حمایت بین‌المللی گسترده‌تری نیازمندیم.»

سپاه پاسداران ماه گذشته به تلافی توقیف نفتکش ایرانی آدریان دریا ۱ که پیش از این گریس ۱ نام داشت، اقدام به توقیف یک نفتکش‌ بریتانیایی در تنگه هرمز کرد و همچنان این کشتی را در توقیف نگه داشته است. 

در پی افزایش تنش‌ها در تنگه هرمز آمریکا از متحدان خود خواست به طرح موسوم به «عملیات دیده‌بان» با هدف حفاظت از کشتیرانی در آب‌های جنوبی ایران بپیوندند. مارک اسپر ، وزیر دفاع آمریکا، هم گفته است این عملیات با همکاری بریتانیا، استرالیا و بحرین «اجرایی» شده است. 

آلمان و فرانسه به دلیل نگرانی از افزایش احتمال درگیری نظامی با ایران از پیوستن به این طرح خودداری کرده‌اند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در همین زمینه گفته است که احتمال ایجاد یک عملیات دفاع دریایی جداگانه اروپایی در هلسینکی مورد بحث قرار خواهد گرفت. هرچند، هایکو ماس، وزیر خارجه این کشور، قبلا در ارتباط با این ائتلاف اشاره کرده بود که اجرایی شدن این عملیات طول خواهد کشید.

وزیر دفاع فرانسه هم روز پنج‌شنبه گفته بود از ایده یک «حضور بازدارنده» در خلیج فارس به رهبری اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.

راب همچنین بر حفظ برجام تاکید کرد و گفت:‌ «توافق هسته‌ای تنها توافق روی میز است که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود و ما با هم کار خواهیم کرد تا ایران را ترغیب کنیم که به طور کامل به این توافق پایبند باشد.»

در حالی که آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، رییس جمهوری این کشور، از برجام خارج شده است، قدرت‌های اروپایی امضاکننده برجام همچنان معتقدند که این توافق، بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی است.

ترامپ روز دوشنبه در بیاریتز فرانسه در طول نشست رهبران گروه هفت گفت که در صورت فراهم شدن شرایط، حاضر است با حسن روحانی، همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

روحانی هم گفت: «اگر بدانم که به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه کشور آباد شده و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم»، اما یک روز پس از آن، هرگونه مذاکره با آمریکا را به برداشته شدن تحریم‌ها مشروط کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، هم هرگونه مذاکره با آمریکا را به بعد از بازگشت واشینگتن به برجام موکول کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More