شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درگذشت هاشم بطحایی، عضو مجلس خبرگان، بر اثر ابتلا به کرونا

هاشم بطحایی، عضو مجلس خبرگان، بامداد دوشنبه بیست و ششم اسفند ماه بر اثر ابتلا به کرونا و پس از سه روز بستری در بیمارستان بهشی قم درگذشت.

به خبرگزاری شفقنا، که اخبار روحانیان و رویدادهای مذهبی را منتشر می‌کند، حال هاشم بطحایی گلپایگانی نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری تنها سه روز بعد از بستری شدن در بیمارستان بهشی قم، وخیم شد و در سحرگاه دوشنبه بیست و ششم اسفند در این بیمارستان جان خود را از دست داد.

خبر ابتلای هاشم بطحایی اولین بار روز شنبه بیست و چهارم اسفند منتشر شد و محمدجواد محمدی نوری، رییس دفتر بطحایی، گفت که این نماینده مجلس خبرگان پس از ابتلا به کرونا در قم، در بیمارستان بهشتی این شهر بستری شده‌ است. او گفت که «از روز پنج‌شنبه گذشته علایم این بیماری در هاشم بطحایی مشاهده شد و پس از انجام آزمایش کرونا، نتیجه آن مثبت شد.»

هاشم بطحایی متولد سال ۱۳۲۰ در گوگد گلپایگان بود که سال ۱۳۳۵ وارد حوزه علمیه قم شد و از شاگردان روح‌الله خمینی، محمدرضا گلپایگانی، میرزا هاشم آملی و محمدحسین طباطبایی بود. بطحایی در کنار تحصیلات حوزوی، در سال ۱۳۴۰ دیپلم گرفت و در سال ۱۳۴۱ در رشته فلسفه دانشگاه تهران پذیرفته شد و تا مدرک کارشناسی‌ارشد آن در دانشگاه تهران تحصیل کرد.

او مدتی برای دکترای فلسفه در دانشگاه قاهره مشغول به تحصیل شد اما آن را نیمه‌کاره رها کرد و به قم بازگشت و در سمت دبیری آموزش و پرورش استخدام شد. پس از انقلاب به واسطه آشنایی با روح‌الله خمینی به عنوان نماینده او در شهرکرد منصوب شد و پس از آن مدتی نیز امام جمعه گلپایگان شد و در سمت‌های مختلف حکومتی مشغول به کار بود. او از سال ۱۳۶۵ در استخدام  آموزش عالی بود و در سال ۱۳۸۰ دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد.

در جریان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان، هاشم بطحایی از کاندیداهای مورد حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی بود و با لیست مورد حمایت او و اصلاح‌طلبان از تهران به مجلس خبرگان راه یافت. او در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز کاندیدا شد اما شورای نگهبان صلاحیتش  را رد کرد.

 بطحایی در تابستان سال‌جاری تجمع معترضان به حجاب اجباری در دانشگاه تهران را محکوم کرده و خواهان محاکمه شرکت کنندگان در این تجمع شده بود. او حتی گفته بود که «این اقدام علیه قرآن است و یقین بدانید اگر امام [روح‌الله خمینی]  زنده بود این افراد را محاکمه می‌کرد، این‌گونه افراد محارب قرآن هستند و در واقع کسانی که حجاب را که یکی از ضروریات اسلام است منکر شوند، مرتد هستند.»

پیش از انتشار خبر ابتلای هاشم بطحایی به کرونا، مجلس خبرگان اجلاسیه اسفند ماه خود را به دلیل شیوع کرونا در ایران لغو کرد. این اجلاسیه قرار بود در روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفند ماه برگزار شود اما به زمان دیگری موکول شد. از جمله برنامه‌های اجلاسیه مجلس خبرگان، دیدار اعضای این مجلس با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است که با لغو این اجلاسیه این دیدار نیز لغو شده بود.

در نزدیک به چهار هفته پس از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران چند روحانی دیگر نیز بر اثر ابتلا به کرونا جان‌باخته‌اند.

هادی خسروشاهی،‌سفیر سابق ایران در واتیکان و رییس پیشین نمایندگی جمهوری اسلامی در قاهره، روز هشتم اسفندماه جان باخت. 

مجتبی فاضلی،‌ رییس دفتر موسی شبیری زنجانی‌ مرجع تقلید، محسن حبیبی،‌متولی حوزه علمیه احمد مجتهدی و علی حسینی رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان علی‌آباد کتول در گلستان، در میان قربانیان بوده‌اند.

محمدرضا تقوی‌مقدم رییس عقیدتی‌سیاسی نیروی انتظامی خراسان رضوی، نیز از جمله روحانیانی است که ، پنج‌شنبه بیست و دوم اسفند ماه به دلیل ابتلا به کرونا جان‌باخت. او از آبان ماه سال ۱۳۹۷ به‌عنوان رییس عقیدتی‌سیاسی نیروی انتظامی خراسان‌رضوی منصوب شده بود و پیشتر سمت  جانشین معاونت تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی در سپاه پاسداران را بر عهده داشت، معاونتی که در سپاه پاسداران  گزینش و آموزش تمامی مربیان عقیدتی‌ سپاه پاسداران را بر عهده دارد.

رضا مدرسی، از واعظان سرشناس قم که به مناسب‌های مختلف در بیت آیت الله بروجردی در قم منبر می‌رفت از دیگر روحانیان جان‌باخته بر اثر ابتلا به کرونا است.

اکبر ترابی شهرضایی از اساتید دروس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم نیز نیز جمعه ۲۳ اسفندماه چند روز پس از ابتلا به کرونا درگذشت.

در میان روحانیان درگذشته بر اثر ابتلا به کرونا، نام علی خلفی، معاون قضایی قوه قضاییه، نیز قرار دارد و گزارش‌های مختلفی درباره مرگ این روحانی ارشد حکومتی بر اثر ابتلا به کرونا منتشر شده است اما ابراهیم رییسی،‌ رییس قوه قضاییه، در پیام تسلیتی که برای درگذشت او صادر کرد علت جان باختن این مقام دستگاه قضایی را «یک دوره بیماری نسبتا طولانی» عنوان کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More