شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

در نشست کمیسیون برجام از ایران خواسته شد «گام سوم کاهش تعهدات» را اجرا نکند

هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با انتشار بیانیه‌ پایانی نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام، اعلام کرد که در آینده نزدیک «نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران» برگزار شود.

همزمان سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز یکشنبه پس از نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام در وین، گفت: «در این نشست از ایران خواسته شد تا گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را اجرا نکند.»

پیشتر بهروز کمال‌وندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، هفدهم تیر ماه، با تشریح «گزینه‌های ایران در گام سوم» اعلام کرد: «افزایش تعداد سانتریفیوژها، نصب دوباره سانتریفیوژهای IR-۲و IR-۲m، افزایش تعداد سانتریفیوژهای فعال در آبشارهای غنی‌سازی‌ و غنی‌سازی ۲۰درصدی از گزینه‌های مطرح در گام سوم است.»

در بیانیه‌ پایانی نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام که یک شنبه ششم مرداد در وین برگزار شد، تاکید شده که «تعهدات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها دو رکن اساسی برجام هستند» و باید نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در این خصوص در سطح کارشناسان ادامه یابد.

در این بیانیه آمده است که نشست یک‌شنبه به منظور «ارزیابی و بحث در مورد آخرین تحولات در ارتباط با تعهدات مرتبط با رفع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای» برگزار شد.

این بیانیه همچنین روند پیشرفت پروژه نوسازی رآکتور اراک و ایجاد مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار در فردو را  خوب توصیف و تاکید کردکه تجهیزات مورد نیاز این پروژه با کسب اطمینان از فعالیت‌های صلح آمیز باید تامین شود.

کمیسیون مشترک برجام تاکید دارد که «برجام همچنان عنصری کلیدی در معماری عدم اشاعه هسته‌ای جهانی است و مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد» است اما تحولات و بیانیه‌های اخیر در ارتباط با برجام را «نگران‌کننده» است.

این نگرانی از جمله به اقداماتی است که جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «کاهش تعهدات برجامی» به اجرا گذاشته و تاکنون به عبور ذخیره اورانیوم غنی‌شده از سقف ۳۰۰ کیلیوگرم تعیین شده در برجام و همچنین عبور از سطح غنی‌سازی ۳/۶۷ درصد تعیین شده در برجام منتهی شده است.

اعضای کمیسیون مشترک برجام تاکید دارند که در میانه «تنش‌های اخیر، حفظ توافق برجام همچنان برای ثبات و امنیت منطقه ضروری است»، و به همین دلیل بر لزوم «افزایش تلاش‌ها برای حفظ برجام» تاکید دارند.

فرانسه، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا پیشتر «در تلاش‌ برای کاستن از آثار منفی خروج آمریکا و تحریم‌ها علیه ایران هستند»اقدام به راه اندازی ساز و کار اینستکس کردند و تاکید دارند که در این ساز و کار به روی تمام کشورهای اتحادیه اروپا باز است و تعدادی دیگر از اعضای اتحادیه اروپا نیز در حال پیوستن به اینستکس هستند.

 

ایران مذاکرات در نشست کمیسیون مشترک برجام را «‌سازنده» خواند

ساعتی پیش نیز عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نشست کمیسیون مشترک برجام را «سازنده» خواند، اما گفت که اگر اروپایی‌ها موفق به نجات این توافق نشوند، تهران به کاهش تعهدات هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

عراقچی پس از پایان نشست روز یکشنبه ششم مرداد  این کمیسیون در وین، به خبرگزاری رویترز گفت: «فضا مثبت بود. مذاکرات خوب بود. نمی‌خواهم بگویم که ما همه چیز را حل کردیم، اما می‌توانم بگویم که تعهدات زیادی داده شد.»

این مقام ایرانی با فراخواندن قدرت‌های اروپایی امضاکننده برجام به افزایش تلاش‌های خود، ادامه داد: «همانطور که قبلا گفته‌ایم، ما به کاهش تعهدات خود در برابر برجام تا زمانی که اروپایی‌ها از منافع اقتصادی ایران در چارچوب برجام دفاع کنند، ادامه می‌دهیم.»

«نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام» با حضور عباس عراقچی به عنوان سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران و هیات‌هایی از کشورهای فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه روز یک‌شنبه در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

قرار بود در این نشست که به درخواست فرانسه، انگلیس، آلمان و ایران برگزار شد، «مسائل مرتبط با اجرای برجام و همه ابعاد آن» مورد بررسی قرار گیرد.

پیش از برگزاری این نشست، یک دیپلمات ایرانی به خبرگزاری رویترز گفت که «تمام تدابیری که ما تا اکنون اتخاذ کردیم، قابل بازگشت است، اگر دیگر طرفین توافق ملزم به تعهدات خود باشند.»

ایران کشورهای اروپایی را به عدم اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام متهم می‌کند و برای فشار بر آنان، برخی تعهدات خود به ویژه در زمینه غنی‌سازی اورانیوم را کاهش داده است.

نشست فوق‌العاده کمیسیون برجام همزمان با تنش‌ها در خلیج فارس و توقیف یک نفت‌کش بریتانیایی از سوی نیروهای سپاه پاسداران در واکنش به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق برگزار شد.

عراقچی در این زمینه گفت که توقیف نفتکش حامل نفت ایران در  جبل الطارق، «از نظر ما نقض برجام است.»

او تأکید کرد که «کشورهای عضو برجام نباید موانعی را برای صادرات نفت ایران ایجاد کنند.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران پیش از این نشست، دیدارهای دوجانبه‌ و جداگانه‌ای را با هلگا اشمید، نماینده اتحادیه اروپا و نمایندگان روسیه و چین انجام داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More