شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دومین مناظره انتخابات؛ همتی و مهرعلیزاده از موضوعات سیاسی و فرهنگی گفتند نامزدهای اصولگرا از فساد

 

در دومین مناظره انتخابات نظام عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده موضوعات سیاسی و فرهنگی را مطرح کردند، اما نامزدهای اصولگرا تاکید داشتند که مشکلات اصلی کشور موضوعات اقتصادی است نه سیاسی و فرهنگی.

در حالی که همتی و مهرعلیزاده موضوعاتی چون پیامک حجاب، مهاجرت جوانان، فیلترینگ، و تحریم‌ها را مطرح کردند، نامزدها اصولگرا به مبارزه با فساد و انتقاد از عملکرد دولت حسن روحانی تاکید داشتند و در این باره سخن نگفتند.

با وجود اینکه اعلام شده بود که موضوع مناظره دوم «فرهنگی، سیاسی، اجتماعی» است، سوال مطرح شده از ابراهیم رئیسی کاهش فاصله طبقاتی بود.

او با اشاره به سخنان مهرعلیزاده در مناظره قبلی گفت که «بی‌اخلاقی‌هایی» مطرح شد و پس از مناظره برخی از «آذری‌زبان‌ها» از او دلجویی کرده‌اند. رئیسی افزود: «مدرک من معادل نیست، مدرک حوزوی سطح ۴ و همچنین یک مدرک دانشگاهی دارم.»

در مقابل مهرعلیزاده گفت که به رئیسی توهین نکرده و سخنانش درباره اینکه او تنها «شش کلاس سواد آکادمیک» دارد، درست بوده است. او همچنین گفت که «ترک‌زبان» درست است نه «آذری‌زبان».

رئیسی در واکنش به سخنان مهرعلیزاده و همتی گفت که نامزدها حرف‌های «ساختارشکنانه می‌زنند و بعد هم می‌گویند که آزادی نیست».

مهرعلیزاده نیز با اشاره به ادبیات رئیسی گفت که در مناظره‌ها نیز ما را «تهدید می‌کنند» گویا «مردم سربازند و آنان امیر. گویا آنان قاضی‌اند و مردم متهم».

او خطاب به بینندگان مناظره گفت: «اگر رای شما تاثیر نداشت، چرا گزینه‌های انتخابات را محدود کردند و مه و خورشید و فلک را مامور کردند که یک نفر خاص را رییس جمهور کنند.»

 

«۵۰ درصد مجموعه‌های فعال در اقتصاد مالیات نمی‌دهند»

در طول مناظره، همتی نیز با اشاره تلویحی به نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی گفت: «۵۰ درصد از مجموعه‌های فعال در اقتصاد کشور مالیات نمی‌دهند.»

او افزود که همین مجموعه‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله «کاسبی تحریم فعالند و از طرف دیگر در هنر و اجتماع نیز با پول‌های کثیف فعالیت می‌کنند و هیولا می‌سازند.»

همتی خطاب به نامزدهای اصولگرا گفت: «کسانی که از کاسبان تحریم حمایت می‌کنند، همان‌هایی‌اند که در ستادهای شما پول هنگفت برای تخریب من هزینه می‌کنند چرا به آنها اشاره نمی‌کنند؟»

او همچنین اعلام کرد که حامیان نامزدهای اصولگرا به دنبال این هستند که کاخ سفید را حسینیه کنند.

سعید جلیلی به این سخنان همتی اعتراض کرد و همتی در واکنش به اعتراض جلیلی گفت: «مگر شما بر ترک موتور این آقایان سوار نشدید (اشاره به سوار شدن جلیلی بر ترک موتور سعید قاسمی) و بر سرشان بوسه نزدید؟»

رییس کل پیشین بانک مرکزی همچنین گفت که نوجوانان ایرانی اکنون کی پاپ (پاپ کره‌ای) را دنبال می‌کنند اما هنوز رپ ایرانی زیرزمینی است.

در مقابل، علیرضا زاکانی در واکنش به انتقادات همتی و مهرعلیزاده از گشت ارشاد و ارسال پیامک حجاب گفت: «جیب پدرها را خالی کردند و دنبال نشاطند. بدترین پیامک، پیامک اقساط معوقه است.» او افزود: «مسببان وضع موجود مظلوم‌نمایی می‌کنند.»

در بخشی از مناظره رئیسی با اشاره به عملکرد دولت روحانی همتی و مهرعلیزاده را «کارمندان» این دولت خواند.

همتی نیز در واکنش به این سخنان گفت: «شما همین جا به من توهین می‌کنید و من را که نامزد انتخابات ریاست جمهوری‌ام کارمند روحانی می‌خوانید.»

همتی در بخش پایانی مناظره خطاب به نامزدهای اصولگرا گفت: «من درباره ۶۰ درصدی صحبت می‌کنم که گفته‌اند در انتخابات شرکت نمی‌کنند اما شما تنها از آن ۴۰ درصد دیگر صحبت می‌کنید.»

 

نامزد پوششی و نامزد روکشی

موضوع پوششی بودن برخی از نامزدهای اصول‌گرا در این مناظره نیز مطرح شد و محسن رضایی گفت که نامزد پوششی نیست و به نفع کسی انصراف نخواهد داد.

علیرضا زاکانی نیز در واکنش به سخنان همتی گفت که او نامزد «روکشی است» و برای «روکش کردن» عملکرد دولت روحانی نامزد شده است.

محسن رضایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «من به لر بودنم افتخار می‌کنم» و «در دولتم از تمام اقوام استفاده می‌کنم». او همچنین عبارت «یاشاسین آذربایجان» را به اشتباه تلفظ کرد و حساب توییتری مرکز پژوهش‌های مجلس به ریاست علیرضا زاکانی این اشتباه رضایی را مسخره کرد که زاکانی از این اقدام عذرخواهی کرد.

 

«زنان خانه‌دار با مسائل همسایگی و هم‌چشمی مواجه‌اند»

رضایی در این مناظره پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، مسکن سهل و آسان، پرداخت حقوق خانه‌داری به زنان، کسب و کارهای خانگی و سهام صندوق صنعت نفت ملی ایران را پنج محور اصلی برنامه خود ذکر کرد.

او افزود که زنان خانه‌دار با مشقت‌هایی مانند مسائل «همسایگی و هم‌چشمی» مواجه‌اند و باید برای شغل خانه‌داری حقوق پرداخت شود.

زاکانی نیز گفت که در صورت پیروزی در انتخابات در مدت یک سال کشور «فقر مطلق را ریشه‌کن » خواهد کرد.

مهرعلیزاده اضافه که اگر دولت اجازه داده بود واکسن کرونا وارد شود همه مردم واکسینه شده بودند. او وعده داد که در مدت سه ماه همه مردم واکسینه خواهند شد.

او همچنین اعلام کرد که وزیر بهداشت با پرستاران با شعر و شاعری و با مردم با قسم حضرت عباس سخن می‌گوید.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی هم از مدیریت کرونا در ایران انتقاد کرد. 

او افزود که کارکرد وزارت خارجه باید تغییر کند و وزیر خارجه یک تاجر موفق بین‌المللی باشد و سفارتخانه‌های ایران نیز محل معاملات سنگین اقتصادی باشد و رتبه‌بندی سفارت‌ها هم بر اساس میزان معاملات باشد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More