شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیوان عدالت اداری دادخواهی ۱۷ شهروند بهایی را رد کرد

 

دادخواهی ۱۷ نفر از شهروندان بهایی کرمان که در اعتراض به پلمب محل‌ کسبشان به دیوان عدالت اداری شکایت کرده بودند، رد شده است.

به گزارش هرانا، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این بهاییان خواهان ابطال صورتجلسه شورای تامین استان کرمان شده بودند.

 شورای تامین استان کرمان مصوبه‌ایی با عنوان «محدودسازی فعالیت اقتصادی بهاییان و بازگشایی توسط اداره کل اطلاعات استان کرمان» دارد. پیرو این مصوبه، واحدهای کسب ۱۷ تن از شهروندان بهایی این استان از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ پلمب شده است.

 بنا بر گزارش‌های منتشر شده، محل کسب این افراد به این دلیل پلمب شده است که برای مدت کوتاهی آنها را در مناسبت‌های مذهبی آیین بهایی بسته بودند.

پیش‌تر هم در رخدادی مشابه، دادخواهی ۲۲ شهروند بهایی در ارومیه با همین دادخواست «بازگشایی دوباره محل‌ کسب» در دیوان عدالت اداری بی‌نتیجه مانده بود.

پلمب و تعطیلی واحدهای صنفی بهاییان در حالی است که برابر ماده ۲۸ قانون نظام صنفی ایران، صاحبان واحدهای صنفی می‌توانند تا سقف ۱۵ روز در سال مغازه یا واحد صنفی خودشان به دلایل مذهبی تعطیل کنند.

بهاییان از اقلیت‌های مذهبی شناخته شده در ایران به شمار می‌‌‌‌‌‌آیند که پس از قدرت‌گیری نظام جمهوری اسلامی به طور مستمر با تبعیض‌های گوناگونی مواجه بوده‌اند.

برابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بهاییان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیل در دانشگاه نیز محروم هستند. در بند سوم این مصوبه که در اسفند ۱۳۶۹ صادر شده آمده است که چنانچه اعتقاد فردی به آیین بهاییت در هنگام تحصیل احراز گردد، باید از ادامه تحصیل او جلوگیری شود.

بسیاری از فعالان یا رهبران جامعه بهایی، در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۶۰ بازداشت و برخی از آنها در دادگاه‌های انقلاب به اعدام محکوم شدند. بسیاری از فعالان بهایی نیز در سال‌های گذشته مجبور به ترک ایران و پناهندگی در کشورهای دیگر شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More