شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ذوالنور: پرونده زم باز شود، پرونده خیلی‌ها بسته می‌شود

مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: «اگر پرونده زم در پیچ و خم فشارهای سیاسی نیفتد و گشوده شود، پرونده بسیاری از افراد بسته خواهد شد.»

وی گفت: «مسلم است روح‌الله زم در دستگاه‌های مختلف عناصری داشته که در راستای پروژه نفوذ، کسب اطلاعات می‌کردند.»

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به روزنامه وطن‌امروز گفت: «نظام سلطه پروژه نفوذ را علیه ایران به‌کار برده و تهیه خوراک خبری و تحلیلی برای آمدنیوز یکی از ابزارهای نفوذ بود و یکی از ابزارهای این نفوذ تامین خوراک برای شبکه زم بود.»

ذوالنور که قبل از نمایندگی قم مجلس، جانشین نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران بود، برخلاف سخنان مقام‌های جمهوری اسلامی که تا قبل از بازداشت روح‌الله زم، محتوای کانال تلگرامی او، آمدنیوز، را دروغین توصیف می‌کردند بخشی از این خبرها را درست دانست و گفت: «ما می‌دیدیم از همه جای کشور مطلب راست و دروغ برای آمدنیوز ارسال می‌شد که این امر نشان می‌داد یک شبکه‌ای با روح‌الله زم مرتبط است، در واقع یک شبکه‌سازی برای تولید خبر یا ارسال مطالب شکل گرفته بود.»

از زمان بازداشت زم، جواد کریمی‌قدوسی از نمایندگان نزدیک به جبهه‌پایداری به صراحت اتهاماتی را به پرویز اسماعیلی، دبیر سابق شورای اطلاع‌رسانی دولت و همچنین حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی و داماد دری نجف‌آبادی، وزیر اسبق اطلاعات، در خصوص ارتباط با زم وارد کرد.

مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، نیز روز یک‌شنبه تاکید کرد که «اگر پرونده زم در پیچ و خم فشارهای سیاسی نیفتد و گشوده شود، پرونده بسیاری از افراد بسته خواهد شد.»

وی همچنین گفت که «قرار بر این شده است که در زمان مناسب سازمان اطلاعات سپاه بیانیه‌هایی را درباره جزئیات این پرونده منتشر کند.»

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز روز گذشته از آمدنیوز و روح‌الله زم به‌عنوان بخشی از یک «شبکه عنکبوتی» نام برد و گفت: «این یک شبکه ساخته آمریکا، انگلیس و اسرائیل و به ظاهر پیچیده اما سست بود که علیه جمهوری اسلامی عملیات روانی انجام می‌داد.»

فرمانده سپاه پاسداران گفت: «به تدریج وقتی این پرونده به جاهایی رسید که برای مردم جذابیت داشته باشد، در این باره اطلاع رسانی‌خواهد شد.» حسین سلامی تاکید کرد: «گفتم اطلاعات را جوری به مردم بدهند که برای‌ مردم تازگی داشته باشد.»

اشاره ضمنی فرمانده سپاه پاسداران به دو ویدیوی منتشر شده از روح‌الله زم پس از بازداشت است که در یکی از آن‌ها  زم آمریکا، فرانسه و کشورهای دیگر را غیرقابل اعتماد دانست و در ویدیوی دوم نیز مقام‌های سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با او درباره محمدحسین رستمی صحبت می‌کردند.

محمدحسین رستمی، از گردانندگان سایت عماریون و از اعضای اعزامی نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، به سوریه موسوم به «مدافع حرم» بود که سال۱۳۹۵ بازداشت و به اتهام جاسوسی به ده سال زندان محکوم شد و اکنون در حال سپری کردن دوره محکومت خود است.

پس از انتشار این تصاویر، محمدحسین رستمی با ارسال یک فایل صوتی از داخل زندان، ارتباط خود با روح‌الله زم را رد کرد و در عوض حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، را عامل اسرائیل معرفی کرد.

او پیگیری‌هایش در پرونده‌هایی حساس امنیتی که به حسین طائب مربوط می‌شد را دلیل پرونده‌سازی علیه خود عنوان کرد و تاکید کرد که «من حاضر به شیطنت و مشارکت در پرونده‌سازی علیه فرماندهانی چون علی فدوی نشدم و مستحق کینه‌ورزی طائب شدم».

علی فدوی هم اکنون جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران است و پیشتر فرمانده نیروی دریایی سپاه بود.

بعد از انتشار این فایل صوتی، اخباری که از سوی سازمان اطلاعات سپاه درباره پرونده روح‌الله زم منتشر می‌شد بدون توضیحی متوقف شد اما حسین سلامی روز شنبه گفت: «وقتی این پرونده به جاهایی رسید که برای مردم جذابیت داشته باشد، درباره آن اطلاع‌رسانی ‌خواهد شد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More