شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: افزایش قیمت بنزین کمک به مردم و اقشار تحت فشار است

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، اقدام دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین را «به نفع مردم و برای کمک به اقشار تحت فشار جامعه» توصیف کرد.

روحانی روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه در دیدار با برخی اعضای هیات دولت و مسئولان در توضیح سیاست افزایش قیمت بنزین گفت: «هیچ‌کس تصور نکند چون شرایط اقتصادی دولت سخت شده دست به این اقدام زده است تا بخواهد بودجه خود را جبران کند؛ هرگز این‌طور نیست و ریالی از این پول به خزانه نخواهد رفت.» 

 

 

او اضافه کرد: «دولت مدت‌ها به دنبال آن بود تا از طریقی بتواند از اقشار ضعیف کشور که به واسطه شرایط اقتصادی در فشارند، حمایت و به آن‌ها کمک کند، اما به دلیل کمبود منابع درآمدی و بودجه توان اجرای آن وجود نداشت.»

روحانی ضمن تایید فشار اقتصادی در سال‌های گذشته اشاره کرد که بر اساس آمار موجود «حدود ۷۵ درصد مردم در شرایط فشار قرار دارند و حدود ۲۵ درصد هم شرایط زندگی‌شان خوب است.»

رییس‌جمهوری ایران همچنین ضمن اشاره به برخی نظرها مبنی بر ضرورت افزایش قیمت بنزین به نرخ کشورهای همسایه ایران اظهار کرد «ما با آن مخالفت کردیم».

او افزود: «معتقد بودیم این افزایش قیمت به نرخ هایی مثل ۵ هزار تومان برای هر لیتر بر زندگی مردم تاثیر مستقیم داشته و موجب افزایش تورم خواهد بود.»

پیشتر، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از اجرای دوباره سهمیه‌بندی بنزین و گازوئیل از نخستین ساعت بامداد جمعه خبر داده و اعلام کرده بود: «از این پس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان است.»

بر این اساس، با تصویب سران سه قوه جمهوری اسلامی، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی شده ۵۰ درصد و قیمت بنزین آزاد نیز ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

 

 

انتشار شبانه خبر افزایش قیمت بنزین موجب تشکیل صف‌های طولانی در برخی جایگاه‌ها شد. پیشتر نیز در اردیبهشت‌ماه در آستانه اجرای تصمیمی مشابه از سوی دولت، که به دلیل انتشار زودهنگام خبر آن، لغو و سپس ازسوی مقام‌های دولتی تکذیب شد، هزاران خودرو به پمپ بنزین‎ها هجوم برده و صف‌های بلندی در شهرهای مختلف از جمله تهران تشکیل دادند.

 

 

این افزایش شبانه قیمت، با واکنش گسترده کاربران در رسانه‌های اجتماعی و همچنین برخی نمایندگان مجلس و مسئولان ایران هم روبه‌رو شده است. 

 

 

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و نماینده تهران، این تصمیم را «آتش زدن زندگی فقرا» خوانده و گفته است: «ما می‌گوییم اگر چیزی در جیب مردم نمی‌گذارید، لااقل آن را خالی نکنید.»

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در صفحه توئیتر خود این طرح را «انتقال بار ناکارآمدی دولت بر دوش مردم» دانسته است.

همچنین در پی آغاز اجرای این طرح، عطاپور نایب‌رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا از عدم توانایی جایگاه‌ها برای تامین سوخت با قیمت فعلی خبر داد و گفت: «لازم است حداقل ۱۵ روز به آن‌ها فرصت داده شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More