شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی خواستار خروج نیروهای آمریکا از سوریه شد

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر پایان دادن به حملات اسرائیل در سوریه، خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شد.

روحانی در نشست سه‌جانبه ترکیه، ایران و روسیه درباره سوریه که روز دوشنبه ۲۵ شهریور در آنکارا برگزار شد، گفت: «حضور نامشروع نیروهای نظامی آمریکا در خاک سوریه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور به عنوان یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را به مخاطره انداخته است.»

این اظهارات در حالی است که از ابتدای جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، ایران به حضور و مداخله نظامی در سوریه متهم بوده است، اما تهران همواره این اتهام را رد کرده و گفته که حضورش در سوریه «مستشاری» است.

رییس جمهوری ایران ادامه داد: «رییس‌جمهور آمریکا سال گذشته از تصمیم خود برای بازگرداندن نیروهای نظامی کشورش از سوریه گفت، ولی سرنوشت این سخن، مثل سایر سخن‌های او بود. اظهاراتی که نه در تجربه گذشته به حقیقت پیوسته، و نه اراده‌ای برای تحقق آن در آینده متصور است.»

اشاره او به اظهارات پیشین ترامپ است که از تصمیمش برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه خبر داده بود.

روحانی تاکید کرد که «ضروری است هرچه سریع‌تر نیروهای آمریکایی از این منطقه خارج شوند و حاکمیت دولت سوریه در شرق و شمال فرات، همچون بقیه سرزمین سوریه گسترش یابد.»

رییس جمهوری اسلامی همچنین به حملات اخیر اسرائیل در سوریه و لبنان علیه مواضع دولت دمشق و همچنین متحدان این دولت اشاره کرد و گفت: «طی ماه‌های گذشته بر تعداد حملات تجاوزگرانه خود به سرزمین سوریه افزوده، مقامات این رژیم مسئولیت این تجاوزات را بر عهده گرفته و این تجاوزات را به عراق و لبنان نیز تسری داده‌اند.» 

او اضافه کرد که «این حملات مصداق بارز اقدامات خصمانه تحریک‌آمیز و غیرقانونی می‌باشد که می‌تواند باعث ایجاد تنش و درگیری گسترده در منطقه شود.»

در هفته‌های اخیر تنش میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل افزایش یافته و اسرائیل مواضع نیروهای سپاه قدس در سوریه را نیز بمباران کرده است.

اسرائیل بارها اعلام کرده که اجازه استقرار نیروهای ایرانی در سوریه را نمی‌دهد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه نیز در این نشست گفت: «در زمانی هستیم که باید مسئولیت‌پذیری بیشتری درباره صلح در سوریه قبول کنیم.»

او ادامه داد: «مساله ادلب، غرب فرات و پناهجویان مورد بحث ما خواهد بود. باید استراتژی ما مشخص باشد و در این زمینه‌ها با متحدانمان هماهنگ باشیم. شش و نیم میلیون پناهجوی سوری را در ترکیه پناه دادیم.»

به گفته اردوغان «۳۶۰ هزار سوری به مناطق امن مانند طرابلس بازگشته‌اند» و این کشور تلاش می‌کند «غرب فرات را از گروه‌های تروریستی پاک» کند.

ترکیه کردهای مسلح شمال سوریه را نزدیک به حزب کارگران کردستان ترکیه می‌داند و آنان را «تروریست» می‌خواند.

پیشتر وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده بود که ارتش این کشور شروع یک عملیات تازه علیه نیروهای کرد در شمال سوریه، را بررسی می‌کند.

ترکیه تاکید کرده بود که اگر با آمریکا بر سر ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه به توافق نرسد، خود راسا در این باره اقدام خواهد کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More