شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: در بیش از ۱۰۰ شهرستان مساجد،‌ بقاع متبرکه و نمازهای جمعه باز می‌شود

حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری ایران،‌ ضمن اشاره به تقسیم کشور به نواحی «سفید،‌ زرد و قرمز» با توجه به وضعیت تعداد فوتی‌های بیماری کرونا از بازگشایی اماکن مذهبی در دست‌کم ۱۰۰ شهرستان که او آن‌ها را دارای «وضعیت سفید» خواند خبر داد.

روحانی روز یکشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «تا زمانی که منطقه‌ای سفید باقی بماند که بالای ۱۰۰ شهرستان است و اسامی آن‌ها اعلام می‌شود، شرایط جدیدی بر آن حاکم خواهد بود که از جمله آن‌ها که در این جلسه راجع به آن بحث شد، بازگشایی اماکن مذهبی و برپایی نمازهای جمعه و جماعت است.»

او اشاره کرد که تصمیم‌گیری درباره این موضوع بر اساس تقسیم‌بندی کشور به مناطق «سفید،‌ زرد و قرمز» خواهد بود و زمان بازگشایی که «نیمه اردیبهشت‌ماه یا نیمه ماه رمضان» خواهد بود بعدا مشخص و اعلام می‌شود.

رییس‌جمهوری به بازگشایی مساجد،‌ بقاع متبرکه و نمازهای جمعه در مناطق سفید اشاره کرد.

روحانی افزود: «هرچه که می‌گذرد دل‌های ما برای زیارت حرم‌های مطهر و معروف بیشتر احساس دلتنگی می‌کند. مردم نیز سهولت برای زیارت این بقاع متبرک می‌خواهند.»

پیش از این تولیت «حرم امام رضا» در مشهد و سخنگوی قوه قضاییه از دولت خواسته بودند مساجد و حرم‌ها را بازگشایی کند. علیرضا مرندی،‌ مشاور و پزشک معتمد علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، هم هفته گذشته در نامه‌ای به روحانی خواسته بود دستور بازگشایی اماکن مذهبی برای بازگشت مردم به آن‌ها را صادر کند.

برنامه‌های مذهبی خامنه‌ای برای ماه رمضان بدون هرگونه اجتماع و به صورت ویدیویی برگزار می‌شود. دستور بازگشایی اماکن مذهبی و عمومی در حالی است که نهادهای حکومتی از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی نیز جلسات معمول خود را از سر نگرفته‌اند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، روز شنبه بازگشایی‌های جدید را «موج پیش‌رونده» خواند و ضمن ابراز نگرانی درباره آن گفت ممکن است این مساله موجب امواج جدیدی از بیماری در تهران شود. 

محمدرضا ظفرقندی،‌ رییس سازمان نظام پزشکی،‌ هم روز پنجشنبه در نامه‌ای به روحانی ضمن انتقاد از بازگشایی اماکن عمومی آن را موجب «آسیب به جان و سلامت مردم» و «فرسودگی کادر درمان» دانست.

 

راه پرهیز از کرونا تقوا است

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به تلاش برای فاصله‌گذاری اظهار کرد: «این‌گونه در نظر بگیریم که این کرونا برای مدتی است و متاسفانه باید با وجود کرونا زندگی کنیم. چگونه از کرونا پرهیز کنیم که راه آن تقوا است.»

روحانی از بررسی بازگشایی مشاغل پرریسک در جلسات آینده ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد.

او ضمن اشاره به عدم مشخص بودن زمان پایان بیماری کرونا گفت: «تقریبا همه بار به روی دوش خود مردم است.»

 

ماسک خارجی به بازار می‌آید

روحانی در ادامه به ارائه ماسک‌های خارجی خریداری شده اشاره کرد و گفت: «۱۸ میلیون ماسک خارجی هم است که گفته‌ایم به بازار بیاید و در دسترس مردم قرار گیرد.»

او گفت ممکن است قیمت این ماسک‌ها گران‌تر باشد.

این اظهارات در حالی است که پیشتر روحانی گفته بود در زمینه تجهیزات پزشکی،‌ ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده بازار داخلی تامین است و آمادگی برای صادرات وجود دارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More