شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: غنی سازی ۶۰ درصدی پاسخ به حمله به نطنز است

حسن روحانی اعلام کرد که دو اقدام غنی سازی ۶۰ درصدی و استفاده از سانتریفیوژها آی.آر. ۶ در واکنش به حمله به تاسیسات اتمی نطنز انجام شده و «دست ایران در مذاکرات وین پر است».

روحانی روز چهارشنبه ۲۵ فروردین خطاب به مقام‌های اسراییل گفت: «دو بازوی شما را زدیم. یک اقدام غنی سازی ۶۰ درصدی و اقدام دیگر استفاده از سانتریفیوژهای آی.آر.۶ بود.»

روحانی هدف از حمله به نطنز را «خالی کردن» دست جمهوری اسلامی در مذاکرات اتمی وین دانست و افزود «ولی دست ما پر است.»

او در عین حال تاکید کرد که همه اقدام‌های جمهوری اسلامی «صلح آمیز و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی» خواهد بود.

تعدادی از چهره‌های اصول‌گرا خواستار لغو مذاکرات وین پس از حمله به تاسیسات اتمی نطنز شده‌اند.

در همین حال حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، در سرمقاله این روزنامه نوشت که بر خلاف تصور هدف از حمله «اسراییل» به نطنز ادامه مذاکرات وین است. 

او خواستار لغو این مذاکرات یا اضافه شدن دو نماینده مجلس به تیم مذاکره کننده ایران برای نظارت بر «انطباق مذاکرات» با مصوبه مجلس درباره لغو تحریم‌ها شد.

روحانی همچنین گفت که رهبر جمهوری اسلامی چارچوب مذاکرات اتمی را تعیین می کند و دولت در همان چارچوب عمل می‌کند.

علی خامنه ای با وجود تایید برجام بارها از این توافق انتقاد کرده و آن را «خسارت محض» خوانده است.

رییس‌جمهور ایران همچنین بار دیگر گفت که مخالفان او قصد دارند لغو تحریم‌ها به پس از پایان این دولت موکول شود.

او تاکید کرد: «باید همه تلاش کنیم جنگ اقتصادی را قطع کنیم. برخی می‌گویند دست ظالم باید قطع شود ولی در اردیبهشت و خرداد کراهت دارد، بگذارید به تیر ماه و اینها برسیم بعد.»

روحانی گفت که «انتخابات بسیار ارزشمند است اما هیچ جناحی و فردی حق ندارد زندگی و معیشت مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد.»

قرار بود مذاکرات وین روز چهارشنبه از سر گرفته شود اما به گفته عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیات سیاسی اتحادیه اروپا به کرونا این جلسه پنج شنبه برگزار می شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More