شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: لوایح اف‌ای‌تی‌اف تصویب نشود به یک قرن پیش بازمی‌گردیم

 

حسن روحانی گفت که لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) ارتباطی به برجام و تحریم‌ها ندارد و «تحریم باشد یا نباشد، این لوایح لازم است».

رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه ۱۳ اسفند هشدار داد که تاخیر در تصویب این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث قطع ارتباطات بانکی کشورها و حتی کشورهای دوست با ایران و بازگشت به «یک قرن پیش» می‌شود. 

به گفته روحانی، تصویب نشدن این لوایح باعث می‌شود پول بیشتری از «جیب مردم» برای مبادلات با دیگر کشورها خرج شود و باید این موضوع به مردم توضیح داده شود.

او اضافه کرد: «همه کشورها تلاش می کنند رتبه بالاتری را در اف‌ای‌تی‌اف کسب کنند ولی ما ایستادیم تماشا می‌کنیم.»

در دی ماه اعلام شد که رھبر جمھوری اسلامی با درخواست روحانی برای تمدید مھلت بررسی لوایح پالرمو و الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کرده است.

 سال گذشته رسانه‌ھا از پایان فرصت یک ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی این دو لایحه خبر داده بودند. 

پیش از این تعدادی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از احتمال رد لوایح سخن گفته بودند.

با این حال محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته که این لوایح به احتمال زیاد تصویب خواهند شد.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز ابراز امیدواری کرده که این نهاد تا پایان اسفند تصمیم خود را درباره این لوایح اعلام کند.

با این حال او روز چهارشنبه گفت بحث اينكه كشورهای همكار و دوست ایران مثل چين و روسيه گفتند اگر تهران به اف‌ای‌تی‌اف نپيودد با مشكلاتی مواجه می‌شود را فقط رییس کل بانک مرکزی و محمدجواد ظريف مطرح كردند وعده‌ای كه مخالف پيوستن هستند گفتند چنين چيزی نيست.

او افزود ‌گفت تکلیف نهایی دو لایحه باقی‌مانده اف‌ای‌تی‌اف در جلسه آینده در فروردین ۱۴۰۰ مشخص می‌شود.

در اسفندماه سال گذشته، گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی در پی تصویب نشدن این لوایح، نام ایران را به «فھرست سیاه» خود بازگرداند و از کشورھای عضو خواست به اجرای کامل اقدام‌ھای احتیاطی درباره این کشور بازگردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More