شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: ما دنبال اعدام نیستیم، پول کجاست؟

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر با اشاره به پرونده بابک زنجانی گفت: «این را ۳ سال پیش در سخنرانی‌ام گفتم که اگر شما یکی را بگیرید و اعدام کنید کار درست نمی‌شود و ما دنبال اعدام نیستیم بلکه دنبال پول هستیم. این پول کجاست؟»

او روز چهارشنبه ۲۲ آبان، در جلسه هیات دولت ایران گفت: «رییس جمهوری نمی‌تواند بگذرد و بحث این ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را بار دهم است که تکرار می‌کنم و طی چند سال گذشته مداوم گفته‌ام. مردم حق دارند که بدانند این ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، سودش چه شد و پشت پرده چه کسانی بودند.»

این اظهارات روحانی در حالی است که او روز یکشنبه ۱۹ آبان، در یزد با انتقاد از عملکرد قوه قضاییه درباره پرونده فسادهای میلیارد دلاری مثل پرونده بابک زنجانی گفته بود: « اگر روز مبارزه با فساد است فساد میلیارد دلاری را برای مردم توضیح دهید.»

در مقابل، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده زنجانی گفت: «برای برخی از مدیران و معاونین وزارت نفت، کیفرخواست صادر شده که متاسفانه برخی از این افراد در دولت جدید ارتقای سمت هم پیدا کردند.» 

سخنگوی قوه قضاییه روحانی را به «دو قطبی‌سازی» متهم کرد و ادامه داد: «امروز بیش از ٦ سال از استقرار این دولت می‌گذرد؛ چرا اگر فسادی رخ داده الان و تازه باید اعلام کنند که بروید و در دستگاه قضایی شکایت کنید.»

روحانی ادامه داد: «مقام معظم رهبری به من فرمود اینهایی که شما می‌گویید حق شماست و اینها باید به شما جواب بدهند و بگویند چه کردند، این دستور آقا، اسلام و قانون است.»

بابک زنجانی که در سال ۱۳۹۲ بازداشت شده و با حکم اعدام روبه‌روست، بیش از دو میلیارد دلار نفت ایران را فروخته اما پول آن را به دولت باز نگردانده است. 

 

واعظی: فساد قاضی‌های اخراجی مانند بقیه شفاف شود

همزمان محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی با اشاره به برکناری قاضی‌های فاسد، گفت: «حق مردم است بدانند که این قضات اخراج شده چه کسانی هستند و محاکمه آنها کجا انجام می‌شود که اگر فساد انجام داده‌اند مانند بقیه شفاف شود.»

واعظی، در حاشیه جلسه هیات دولت، به خبرنگاران گفت: «رییس جمهوری می‌گوید که مبارزه با فساد باید برای همه بخش‌ها و همه قوا باید باشد، نمی‌شود که این مبارزه فقط در ارتباط با دولت باشد، نه اینکه نباید این روند در دولت نباشد بلکه در قوه قضاییه هم باید باشد.

به تازگی محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، از برکناری دست‌کم پنج قاضی به اتهام «فساد» و حدود هفت تا ده پرونده مشابه دیگر آماده رسیدگی در دادگاه عالی خبر داده است.

با این حال، اسامی این قضات یا جزییاتی از پرونده آنان ارائه نشده است.

همچنین واعظی به پرونده اکبر طبری، معاون اجرایی رییس پیشین قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: «اعلام کرده‌اند که آقای طبری ۱۶ تا ۱۸ سال فساد کرده است و او را بازداشت کرده‌اند، اما اکنون مدت‌ها است که هیچ اطلاعاتی از پرونده وی بیرون نمی‌دهند و موارد دیگر از این قبیل نیز وجود دارد.»

طبری در سال‌های ریاست محمود هاشمی شاهرودی بر قوه قضاییه سمت «مدیرکل امور مالی قوه قضاییه» را داشت و با آنکه در سال ۱۳۸۶ اخباری درباره برکناری احتمالی او منتشر شد، اما طبری در سال‌های ریاست صادق آملی ‌لاریجانی همچنان «مدیرکل امور مالی قوه قضاییه» و پس از آن «معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه» بود.

 

ربیعی: برخورد قوه قضاییه با فساد، دوقطبی‌سازی بوده است

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه با انتقاد از قوه قضاییه، این قوه را به «دوقطبی‌سازی» متهم کرد.

اوبا تاکید بر این که «این حرف اشتباه بود که چرا دولت ۶ سال ساکت بوده است»، به خبرنگاران گفت: «آیا آنچه تا به حال به خصوص درباره بازتاباندن برخورد با فساد صورت گرفته دوقطبی‌سازی بوده است یا نه؟ تبعیض در اطلاع‌رسانی در مبارزه با فساد و انگاره‌سازی دولت فاسد گاهی صورت نمی‌گرفته؟ و آیا این به نفع جامعه بوده؟»

ربیعی با اشاره به انتخابات پیش‌رو تاکید کرد: «این اتفاقاتی بوده که رخ می‌داده و دوقطبی‌سازی پیش از این آغاز شده بود و قطعا این جور اتفاقات در تصمیم مردم برای رای دادن تاثیر نخواهد داشت.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More