شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: می‌خواهیم با عراق «قدرت بزرگ منطقه‌ای» بسازیم

 

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه ۲۱ اسفند، در دومین روز از سفر رسمی خود به عراق، در جمع «سران ادیان، مذاهب، قومیت‌ها و عشائر» این کشور، ضمن درخواست از عراقی‌ها برای اتحاد با ایران، گفت: «ما نیازمند یک وحدت و اتحاد بزرگ برای ایجاد قدرت بزرگ منطقه ای هستیم.»

در حالی که کشورهای غربی به ویژه آمریکا نسبت به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند، روحانی ادامه داد که هدف از این «قدرت بزرگ» اقدام «علیه کشور دیگر» نیست، بلکه جذب «دیگر کشورهای دوست در منطقه» تا «این دو قدرت هر چه سریعتر تبدیل به سه، چهار و پنج قدرت در کنار یکدیگر باشند.»

رییس جمهوری ایران همچنین نقش ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در شکست داعش در عراق و سوریه را «تبلیغاتی» خواند و گفت: «آمریکا و غرب در شکست تروریسم هیچ نقشی نداشتند و صرفا با برخی بمباران‌ها دست به عملیات نمایشی می‌زدند.»

او همچنین گفت که «آمریکایی‌ها خواب دیگری برای منطقه دیده‌اند و در حال انتقال تروریست‌ها به افغانستان، آسیای مرکزی و قفقاز هستند.»

روحانی گفت: «قدرتی که توانست تروریست‌ها را از بین ببرد، ملت، ارتش، مجاهدان عراقی و فتوای مرجعیت بود.»

رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره اهداف سفرش به عراق گفت که در این سفر درباره «اتصال خطوط آهن دو کشور به یکدیگر»، «تسهیل روابط تجاری» و «حذف پول ویزا» تصمیم گرفته شده است.

تهران قصد داشت که به طور کامل ویزای بین دو کشور ایران و عراق برداشته شود، اما دولت عراق فقط با حذف مبلغ ویزا موافقت کرده است. سالانه میلیون‌ها ایرانی برای زیارت قبور امامان شیعه به عراق سفر می‌کنند.

همچنین ایران خواستار آن است که در مبادلات تجاری با عراق «پول ملی» در نظر گرفته شود تا به ارز خارجی نیازی نباشد.

این خواست ایران در حالی است که عراق بدهی دلاری خود به ایران را پرداخت نکرده بود و همزمان با سفر روحانی به عراق، اولین بخش از این مطالبات به حساب بانک مرکزی ایران واریز شد.

جزئیاتی از میزان پول واریز شده ارائه نشده، اما اکنون میزان صادرات ایران به عراق سالانه ۱۲ میلیارد دلار است که ۴میلیارد آن صادرات برق و گاز است.

تهران قصد دارد که حجم این مبادلات را به بیست میلیارد دلار افزایش دهد.

ایران همچنین خواستار حذف دلار از «روابط کارگزاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های عراقی و ضرورت قبول ضمانت‌نامه‌های دیناری به جای ضمانت نامه دلاری برای فعالیت ‌پیمانکاران ایرانی» است.

روحانی روز سه‌شنبه در ادامه دیدارهای خود با مقامات عراقی، با نوری مالکی نخست وزیر پیشین و دبیرکل حزب الدعوه که به ایران نزدیک است و همچنین حیدر عبادی، نخست وزیر پیشین و عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی، ملاقات کرد.

سفر حسن روحانی به عراق در حالی است که برخی از رسانه‌ها به نقل از سفیر ایران در دمشق از «احتمال سفر روحانی به سوریه» خبر داده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More