شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: نفتمان را خواهیم فروخت و پاسخ آمریکا را در ۲۲بهمن می‌دهیم

 

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران گفت با وجود تحریم‌های آمریکا، ایران نفت خود را خواهد فروخت و مردم ایران «پاسخ آمریکا» را در روز ۲۲ بهمن خواهند داد.

روحانی که در چارچوب «سفرهای استانی» خود به استان آذربایجان غربی رفته است، در شهر خوی، گفت آمریکا به‌دنبال این بود که در روز ۱۳ آبان «ایران را آشفته ببیند»، اما مردم ایران «قدرت و ایستادگی» خود را نشان دادند.

رییس‌جمهوری ایران در بخشی از سخنان خود با اشاره به قصد آمریکا برای قطع صادرات نفت و رابطه با کشورهای همسایه، گفت: «ما به حول و قوه الهی نفتمان را خواهیم فروخت و ارتباط نزدیک‌تر با همسایگان برقرار می‌کنیم.»

اشاره روحانی به دور دوم تحریم‌های آمریکاست که از روز ۱۳ آبان آغاز شد و صادرات نفت و گاز ایران را هدف می‌گرفت. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که هدف نهایی آن‌ها، رساندن صادرات نفت و گاز ایران به صفر است. با این حال، هشت کشور از معافیت‌ تحریم برای خرید نفت ایران برخوردار شده‌اند.

رییس‌ جمهوری در بخشی از سخنان خود، با اشاره به اینکه «دشمن» در حال حاضر در مسیر «فشار جنگ اقتصادی و روانی» علیه ایران است، گفت: «ما به عهدمان پایبند بودیم… ما آغازگر جنگ اقتصادی نبودیم. اما آن‌ها در سایه شکست پی‌درپی در منطقه این کار را کردند».

روحانی گفت قصد آمریکا این بود که «با فشار چندماهه، مردم ایران را تسلیم کند»، چرا که تصور می‌کردند «در اردیبهشت‌ماه، شهرهای ایران به‌هم می‌ریزد و گفتند مردم ایران گرسنه‌اند و هیچ شهر ایران آرامش ندارد».

رییس‌ جمهوری از «اسرائیل و منافقین» به‌عنوان منابعی نام برد که به آمریکا «اطلاعات غلط» می‌دهند و به‌همین‌دلیل «تمام کشورهای جهان جز دو سه کشور، با این فشارهای ظالمانه آمریکا مخالف‌اند».

روحانی در بخشی از سخنرانی خود، اشاره کرد که دولت ایران «در‌برابر آنهایی که جنگ اقتصادی بر ما تحمیل کرده‌اند، به‌هیچ‌وجه دست‌ها را بالا» نمی‌برد، بلکه به «وظیفه ملی» خود عمل خواهد کرد.

به گفته روحانی، دولت اجازه نخواهد داد «مردم در کالاهای اساسی دچار مشکل عمده شوند». او اضافه کرده است که کالاهای اساسی «یا در داخل کشور تولید می‌شود، یا اینکه وارد خواهد شد». به گفته او در بررسی بودجه سال ۹۸، قرار بر این شد که «کالاهای اساسی برای سال آینده با همان قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور خواهد شد».

رییس‌ جمهوری گفته است که از «سخت‌تر» شدن زندگی مردم در ماه‌های اخیر آگاه است و برای حل این مساله، تلاش خواهد کرد. به گفته او «باید جذب گردشگر، صادرات مواد غذایی، مواد پتروشیمی و مواد معدنی و صنعتی را افزایش دهیم». او افزایش قیمت ارز را «شمشیر دولبه» توصیف کرد که «از یک طرف بر مردم فشار وارد می‌کند، اما از طرفی، موجب تشویق صادرات می‌شود».

 

پای قولم درباره دریاچه ارومیه ایستاده‌ام

روحانی در بخشی از سخنانش، با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه یکی از وعده‌های دولت به مردم آذربایجان غربی بود، گفت: «من همچنان پای قولم ایستاده‌ام. می‌دانم درحد برنامه تنظیمی در دولت یازدهم پیشرفت نکرده‌ایم، اما اگر تلاش دولت یازدهم و دوازدهم نبود، امسال حتی یک قطره هم در دریاچه ارومیه آب وجود نداشت و این دریاچه به نمک‌زاری خطرناک تبدیل می‌شد و زندگی کشاورزی و باغات مردم را تهدید می‌کرد.»

او همچنین گفت که هنوز به مرحله احیای دریاچه ارومیه نرسیده‌ایم، اما به تثبیت این دریاچه رسیده‌ایم و افزود: «تاکنون میلیاردها تومان در این زمینه هزینه کرده‌ایم و بازهم هزینه می‌کنیم و در این مسیر راهمان را با تمام توان ادامه می‌دهیم.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More