شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: کمبود پول نفت را «از جای دیگر» جبران می‌کنیم

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت، همزمان با پایان یافتن مهلت معافیت هشت کشور واردکننده نفت ایران از تحریم‌های آمریکا، بر «ادامه فروش نفت ایران» تأکید کرد و مدعی شد که این کشور می‌تواند کمبود درآمدهای نفتی خود را «از جای دیگر» جبران کند.

روحانی که برای افتتاح چند سد آبی و طرح عمرانی به کرمانشاه سفر کرده، در مراسمی گفت: «حرف آمریکایی‌ها بی‌اساس است، ما منطقه و قدرت ایران را بهتر از آنها می‌شناسیم. اگر پول نفت هم کمتر به ما برسد از جای دیگر جبران خواهیم کرد.»

با این حال رئیس جمهوری اسلامی مشخص نکرد که منظور او از «جای دیگر» چیست، اما او یک روز قبل مدعی شده بود که ایران «شش راه» برای فروش نفت خود دارد که واشنگتن از آنها بی‌خبر است.

روحانی روز چهارشنبه در کرمانشاه اضافه کرد که قدرت آمریکایی‌ها «در حد زبان درازشان نیست» و «فداکاری و قدرت ملت ما بیشتر از تصور آمریکایی‌هاست».

در حالی که استان کرمانشاه در حاشیه مرز عراق واقع است، روحانی بر «موقعیت ویژه منطقه برای صادرات به کشور عراق» اشاره کرد و گفت: «روابط ما با همسایگان و به ویژه همسایگان غربی صمیمانه است. با همسایگان شرقی و همسایگان شمالی هم روابط بسیار خوب است. در جنوب نیز بجز با یکی دو همسایه که اشکال دارند و در این ماه رمضان دعا می‌کنیم خدا عقل را به آنها برگرداند، با بقیه همسایگان روابط خوبی داریم.»

ایران در تلاش است که در شرایط تحریم، با گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه خود، فشار اقتصادی را کاهش دهد.

سال‌هاست که روابط سیاسی و اقتصادی ایران با عربستان سعودی قطع شده و ریاض، ابوظبی، کویت و منامه، تهران را به مداخله در امور داخلی از طریق حمایت از گروه‌های مخالف شیعی متهم می‌کنند.

با این حال، روحانی مدعی شد: «ما با هیچ‌کس دشمنی نداریم ولی در برابر هر توطئه‌ای نیز دست روی دست نخواهیم گذاشت و پاسخ دشمنی‌ها و توطئه‌ها را می‌دهیم و مقاومت می‌کنیم.»

چند روز پیش روحانی خطاب به عربستان سعودی و امارات گفته بود که وجود و بقای آن‌ها مدیون تصمیمات سران جمهوری اسلامی در جریان حمله صدام به کویت است.

ده روز پیش، رسانه‌ها از تلاش بغداد برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان سعودی طی یک نشست با حضور رؤسای پارلمان‌های کشورهای همسایه عراق خبر دادند، اما در حالی که رئیس مجلس عربستان سعودی در این نشست حضور داشت، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران از سفر به بغداد خودداری کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More