شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هفتمین روز آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده پاوه؛ مجروح شدن  دو نفر به دلیل انفجار مین

در هفتمین روز آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل در ارتفاعات پاوه در استان کرمانشاه، دو نفر از نیروهای اداره منابع طبیعی به دلیل انفجار مین مجروح شدند.

جلیل بالایی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه، خبر داد که این دو نفر توسط نیروهای امدادی به بیمارستان پاوه اعزام شدند و حالشان «مناسب» اعلام شده است.

او گفت که در بخشی از این منطقه مین و خمپاره‌های عمل نکرده از دوره جنگ ایران و عراق وجود دارد و به همین دلیل نمی‌توان آتش را خاموش کرد.

در همین حال خبرگزاری فارس نوشت که خاموش کردن آتش به‌ دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و وجود میدان‌های مین باقی‌مانده از دوران جنگ ایران و عراق سخت است.

مختار خندانی از موسسان انجمن ژیوای شهرستان پاوه، یاسین کریمی عضو این انجمن و بلال امینی، فعال محیط زیست، در حین مهار آتش در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل جان خود را از دست دادند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش کرده که این سه نفر بر اثر «انفجار مین» جان باخته‌اند.

در همین حال جمشید محبت خانی، فرمانده یگان محیط زیست کشور، این احتمال را مطرح کرده بود که آنان بر اثر انفجار مین کشته شده باشند.

پرویز ایده‌پور، فرماندار پاوه، اما  گفته بود که «هیچ انفجار مینی ثبت نشده» است.

در شهریور سال۹۷  نیز شریف باجور، از اعضای هیات مدیره انجمن سبز چیا، امید کهنه‌پوشی دیگر عضو این انجمن و محمد پژوهی و رحمت حکیمی‌نیا، دو جنگل‌بان، در مهار آتش‌سوزی جنگل‌های روستای پیله و سلسی جان باختند.

مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر، گفته بود که«منطقه آلوده به مین بوده و انفجارهایی هم در منطقه صورت گرفته است.»

پیش از این در یک تحقیق که در نشریه پژوهش خاک منتشر شده، اعلام شده بود که مانورهای نظامی یکی از دلایل اصلی آتش‌سوزی در جنگل‌های کرمانشاه است.

سپاه پاسداران بارها برای مقابله با گروه‌های مسلح کرد، ارتفاعات این استان و همچنین استان‌های کردستان و آذربایجان غربی را توپ‌باران کرده است.

روز چهارشنبه فریدون یاوری، مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه، گفت که ارتفاع آتش در برخی نقاط در جنگل‌های منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل به یک متر می‌رسد و این شرایط روند مهار آتش را دشوار کرده است.

به گفته یاوری، تاکنون هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل و مرتع این منطقه در آتش سوخته است.

منطقه بوزین و مرخیل با هدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی، در سال ۱۳۷۸ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.

در ماه‌های گذشته نیز برخی از مناطق جنگلی در استان‌های  استان کهگیلویه و بویر احمد،  لرستان، بوشهر و خوزستان دچار آتش‌سوزی شدند.

در همین حال علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، روز ۱۷ خرداد اعلام کرده بود که در ۷۴ روز گذشته، ۲۴۰ مورد آتش‌سوزی در جنگلها و مراتع ۱۱ استان ایران رخ داده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More