شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روز اول از مجمع عمومی سازمان ملل

 



 

پرس‌تی‌وی: تصویب سریع‌تر پروتکل الحاقی در صورت لغو تحریم‌ها

 

شبکه پرس‌تی‌وی به نقل از منابع مطلع گزارش داد که ایران پیشنهاد داد اگر واشنگتن تحریم‌ها را لغو کند،‌ پروتکل الحاقی را برای بازرسی بیشتر از تاسیسات هسته‌ای خود سریع‌تر تصویب کند. 

دعوت جانسون از روحانی برای سفر رسمی به بریتانیا

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در دیدارش با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در نیویورک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برای سفر رسمی به لندن دعوت کرده است. 

علیرغم تشدید تنش‌ها بین ایران و بریتانیا رسانه‌ها تصاویر این دیدار را در حالی که روحانی و جانسون می‌خندند منتشر کردند.

به نوشته رسانه‌های بریتانیا، جانسون در این دیدار نسبت به بازداشت تعدادی افراد دوتابعیتی در ایران ابراز «نگرانی جدی» کرده است. 

بنا به گزارش رسانه‌ها، جانسون به موضوع نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی محبوس در ایران نیز اشاره کرده است.

جانسون در این دیدار به روحانی گفت: «مسائل دیگری نیز هست که مایلم با شما مطرح کنم و ما نسبت به بازداشت دوتابعیتی‌ها در تهران جدا نگرانیم و امیدواریم در این زمینه پیشرفت داشته باشیم.» 

نازنین زاغری،‌ انوشه آشوری از جمله زندانیان دو تابعیتی در ایران هستند. اخیرا دو زن دارای تابعیت بریتانیایی و استرالیایی و یک مرد استرالیایی در ایران بازداشت شده‌اند.

آبه از ایران خواست عقلانی رفتار کند

 

آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن، ضمن ابراز نگرانی به اوضاع خاورمیانه از ایران خواست اقداماتی بر پایه «عقلانیت ناشی از تاریخ غنی» این کشور اتخاذ کند.

آبه روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «وظیفه همیشگی خود میدانم که از ایران بخواهم به عنوان یک قدرت بزرگ اقداماتی کند که ناشی از عقلانیت ریشه‌دار در تاریخ غنی‌اش باشد.»

آبه پیش از این سخنرانی با حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، دیدار کرد.

نخست‌وزیر ژاپن همچنین حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را که به ایران منتسب شده «جنایت حقیرانه‌ای» توصیف کرد که «نظم اقتصادی بین‌المللی را به گروگان گرفته است».

عراقچی: در صورت نیاز به شکل نظامی در مقابل آمریکا مقاومت می‌کنیم

عباس #عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، به روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» گفت در صورتی که کارزار فشار حداکثری #آمریکا به فشار نظامی تبدیل شود تهران هم «به شکل نظامی در برابر آن مقاومت خواهد کرد».

وزیر دفاع آمریکا: اروپایی‌ها با ما درباره حملات آرامکو هم‌نظرند

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا گفت که کشورهای اروپایی درباره مسئولیت جمهوری اسلامی ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی با آمریکا هم‌نظرند. 

پیش‌تر، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه و بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا، در بیانیه‌ای مشترک ضمن تاکید بر این‌که «ایران مسئول حملات به تاسیسات نفتی عربستان است»، گفتند که تهران باید مذاکرات جدیدی را برای برنامه‌های هسته‌ای، امنیت منطقه و برنامه‌های موشک خود، بپذیرد.

مرکل: دیدگاه ایران درباره برچیده شدن تحریم‌ها غیرواقع‌بینانه است

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بعد از دیدارهای جداگانه با دونالد ترامپ و حسن روحانی گفت از گفت‌وگو بین ایران و آمریکا استقبال می‌کند اما دیدگاه تهران مبنی بر لغو تمامی تحریم‌ها به عنوان پیش شرط مذاکره با آمریکا، «غیرواقع‌بینانه» است.

معاون ارتباطات دفتر حسن روحانی نقل قول رویترز را تکذیب کرد

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات دفتر رییس‌جمهوری ایران گفت: «آنچه رویترز به نقل از #روحانی در مورد آمادگی برای اصلاح یا کوتاه آمدن از #برجام زده، صحیح نیست.» به گفته او، منظور روحانی تصویب همزمان پروتکل الحاقی در مجلس ایران و لغو تحریم‌ها در مجلس آمریکا و مذاکره در چارچوب ۱+۵ است.

مرکل با روحانی دیدار کرد

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز سه شنبه با حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرد. به گزارش ایرنا، دو طرف درباره تقویت همکاری‌ها، حفظ برجام و راه‌های کاهش تنش در منطقه گفت‌وگو کردند. سخنگوی دولت آلمان از دیدار مرکل با دونالد ترامپ هم خبر داد و گفت آنها درباره ایران گفت‌وگو کرده‌اند. با این حال، جزییات بیشتری از این دیدار منتشر نشده است. 

اردوغان: انرژی هسته‌ای یا برای همه یا هیچ‌کس

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت یا همه کشورها باید توانایی هسته‌ای داشته باشند یا این موضوع باید برای همه قدغن باشد.

آمادگی مشروط روحانی برای تغییرات کوچک در برجام

حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران اعلام کرد این کشور برای مذاکره درباره تغییرات کوچک در برجام آماده است به شرطی که تحریم‌ها علیه این کشور برداشته شود. مقام‌های ایران پیشتر بارها تاکید کرده بودند که برجام غیرقابل مذاکره است.

سخنان ترامپ پایان یافت

سخنان ترامپ با اشاره به بحث وطن پرستی و تاکید مجدد بر مقابله با دشمنان آزادی، استاندارهای جدید برای زندگی، یافتن دوستان جدید و تعهد به آزادی و عدالت پایان یافت

انتقاد ترامپ از وضعیت ونزوئلا
  • امروز ما باید سعی کنیم با یکدیگر کار کنیم تا جلوی قاچاق انسان را بگیریم و شبکه های جنایت کار را حذف کنیم 
  • در آمریکا ما گام های بی سابقه برای جلوگیری از هجوم مهاجران غیر قانونی برداشتیم
  • متعهد هستیم برای کمک به مردمی که در زیر چکمه های خودکامه قرار دارند. دیکتاتور مادورو از مردم خود پنهان شده در حالیکه چپاولگران کوبایی در حال چپاول مردم ونزوئلا هستند. وضعیت ونزوئلا را با دقت زیر نظر داریم. روزی که آزادی در سراسر نیم کره غربی برقرار شود. 
  • ونزوئلا مثالی است که سوسیالیسم و کمونیسم ربطی به برابری و کمک به فقر ندارند
  • ایالت متحده یک کشور سوسیالیسم نخواهد بود. 
ترامپ: کشورهایی که مهاجر به دیگر کشورها می فرستند منابع خود را از دست می دهند
  • هرگز از پا نخواهیم نشست تا صلح را در افغانستان برپا کنیم 
  • مهاجرت غیر قانونی از چالش های اصلی ما است. مهاجرت غیرقانونی نا امن و غیر پایدار و خطرناک است 
  • کشورهایی که مهاجر به دیگر کشورها می فرستند منابع خود را از دست می دهند و سرمایه های انسانی خود را از دست می دهند و کشورهای مهاجر پذیر باری بر دوش می کشند که نمی توانند تحمل کنند 
ترامپ: بسیاری از دوستان نزدیک آمریکا دشمنش بودند
  • سال گذشته رهبران این کشور گفتند که اسراییل غده سرطانی است و این اتفاق خواهد افتاد. ایالت متحده آمریکا هرگز چنین رفتار را تحمل نخواهد کرد
  • مردم ایران احتیاج به دولتی دارند که فقر و فساد را کم کند نه اینکه پول آنها را بدزد و هزینه قتل عام در کشور خودش و دیگر کشورها را بدهد
  • بسیاری از دوستان نزدیک آمریکا قبلا دشمنانش بودند،‌ما دنبال شریک هستیم نه رقیب
ترامپ: ایران حامی اول تروریسم است
  • بزرگترین تهدید رژیم خودکامه ایران است. کارنامه این کشور مرگ است. حامی اول تروریسم در دنیا است و رهبران ایران در تنور جنگ یمن و سوریه می دمند 
  • حکومت ایران در حال چپاول سرمایه این کشور است 
  • ما باید جلوی رسیدن ایران به سلاح هسته ای را بگیریم 
  • در واکنش به حمله اخیر ایران به تاسیسات نقتی عربستان بالاترین تحریم ها را علیه بانک مرکزی ایران تصویب کردیم 
  • تا وقتی رفتار ایران ادامه داشته باشد تحریم ها لغو نمی شود که بیشتر هم خواهد شد 
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More