شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس سازمان بازرسی کل کشور: واگذاری هفت‌تپه به دلیل تخلفات مشمول فسخ است

 

حسن درویشیان، رییس سازمان بازرسی کل ایران،‌ اعلام کرد بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد در فرایند واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی و پس از آن «تخلفاتی» صورت گرفته که قرارداد آن را مشمول فسخ می‌کند.

درویشیان روز یکشنبه هفتم دی‌ماه ضمن اشاره به ادامه رسیدگی به پرونده تخلفات و جرایم مالک شرکت هفت‌تپه، درباره عدم پذیرش دادخواست سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر فسخ واگذاری گفت: «ما هنوز گزارش رسمی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم، لکن در این مرحله هیات داوری مسئول رسیدگی به این موضوع است.»

او اضافه کرد در صورت مخالفت هیات داوری با دادخواست سازمان خصوصی‌سازی، در صورت شکایت این سازمان پرونده در شعبه ویژه در دادگستری تهران رسیدگی خواهد شد.

درویشیان با اشاره به بررسی کارشناسی فرایند واگذاری شرکت از سوی سازمان بازرسی کل کشور، افزود:‌ «هم در واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و هم پس از واگذاری، وفق ماده هشت قرارداد منعقده، تخلفاتی رخ داده که واگذاری انجام‌شده را به موجب ماده ۱۱ قرارداد مشمول فسخ کرده است.»

از سوی دیگر روح‌الله ایزدخواه، نماینده مجلس، در یک برنامه تلویزیونی ضمن انتقاد از نحوه واگذاری این شرکت اعلام کرده است: «فقط زمین هفت‌تپه در زمان واگذاری هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته، این در حالی است که در زمان واگذاری فقط  ۱۰ میلیارد نقدی پرداخت شد.»

این گزارش‌ها در حالی اعلام می‌شود که دیوان محاسبات کشور نیز پیشتر همزمان با اعتصاب کارگران این مجموعه اعلام کرده بود در واگذاری شرکت، «انحراف» و «بدعهدی» صورت گرفته و قرارداد آن باید فسخ شود.

اما پس از آن، دیوان محاسبات خبر داد به دلیل «امتناع» سازمان خصوصی‌سازی از لغو واگذاری هفت‌تپه، پرونده این سازمان به دادسرای دیوان محاسبات کشور ارجاع شده است.

علی خضریان، نماینده تهران، نیز اخیرا اعلام کرد در جلسه‌ای در مهرماه سازمان خصوصی‌سازی با مجلس توافق کرده بود تا «پایان آبان‌ماه» تکلیف مالک فعلی شرکت مشخص شود.

در سال‌های اخیر، کارگران هفت‌تپه بارها دست به اعتصاب و اعتراض زده و خواستار لغو خصوصی‌سازی این شرکت شده‌اند.  شماری از کارگران این شرکت نیز با اخراج از کار مواجه شده و یا در دستگاه قضایی برایشان پرونده تشکیل شد و حکم دریافت کردند.

به تازگی رضا آل‌کثیر، یکی از کارگران اخراجی شرکت،‌ دست به خودکشی زد و جانش را از دست داد.

امید اسدبیگی، کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه، در دستگاه قضایی و در ارتباط با مفاسد اقتصادی پرونده قضایی دارد که از مردادماه رسیدگی به آن آغاز شد. او به «اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز» و همچنین «پرداخت رشوه به مقامات دولتی» متهم است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More