شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان مدیریت بحران، سخنان فرمانده سپاه را موجب ناامیدی آسیب‌دیدگان سیل خواند

سازمان مدیریت بحران سخنان فرمانده نیروی زمینی سپاه را موجب «ناامیدی آسیب‌دیدگان» سیل و «شادی دشمنان انقلاب» خواند.

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه عصر روز سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۹۸ پس از بازدید شهر سیل‌زده پلدختر به انتقاد از نحوه امدادرسانی در این شهر پرداخت و گفت: «مشکلات پلدختر زیاد است و مدیریتی وجود ندارد» او افزود: «هیچ مسئول دولتی جرات ورود ندارد؛ چرا که مردم عاصی هستند.»

محمد پاکپور گفته بود «مردم وضع بسیار اسف‌باری دارند و شرایط بدی است.» او همچنین با تاکید بر نقش بسیج، اعلام کرده بود که «قرار است نیروهای بسیجی نیز برای توزیع اقلام مورد نیاز سیل‌زده‌ها به این مناطق اعزام شوند.»

ساعاتی پس از آن، سازمان مدیریت بحران کشور در واکنش به اظهارات این فرمانده سپاه، عنوان کرد که سخنان او «در جهت تضعیف خدمات امدادرسانی در منطقه برداشت شده است.»

سازمان مدیریت بحران که پیش از این نیز در خصوص نحوه امدادرسانی در استان گلستان با انتقاداتی روبرو بوده، در اطلاعیه‌ای نوشت اظهارات رسانه‌ای محمد پاکپور «قطعاً علاوه بر مایوس و ناامید کردن مردم آسیب‌دیده و گرفتار و همچنین عموم مردم کشور، ناخواسته باعث شادی و خوشحالی دشمنان انقلاب شده و کلیت نظام اسلامی را هدف قرار می‌دهد.» بر اساس این اطلاعیه، سازمان مدیریت بحران انتظار داشته که «فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران پس از مشاهده کاستی‌ها، بلافاصله موضوع را به مسئولان ذی‌ربط ... بیان کرده و در صورت تشخیص عدم توانایی در حل مشکل در منطقه آن را به سازمان مدیریت بحران کشور منتقل می‌کردند.»

جاری شدن سیل ویرانگر طی دو هفته گذشته در استان‌های مختلف ایران مشکلات مدیریت بحران در کشور را بار دیگر مطرح کرده است. آنچه در این میان بیشتر به چشم می‌خورد ناهماهنگی نهادهایی است که برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده پا پیش گذاشته‌اند.  بخشی از این ناهماهنگی‌ها در تنش‌های لفظی و انتقادات میان مقام‌های ذیربط مشهود است؛ تا جایی که هریک دیگری را به کم‌کاری و سوء‌مدیریت متهم می‌کند.

یک روز پیش از آن، الهیار ملکشاهی، نماینده کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی وزارت نیرو را متهم اصلی خسارات سیل به لرستان خوانده بود. به گفته او سیلاب ناشی از حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آبریزی که به استان لرستان و به خصوص چگنی، پلدختر و جاده کشکان رسیده به خاطر عدم مدیریت و مدیریت بسیار ضعیف وزارت نیرو بوده است. مهر به نقل از نماینده کوهدشت و رومشکان در مجلس نوشت: «تمام مقدمات سد «معشوره» فراهم شده بود که با غرض‌ورزی کارشناسان وزارت نیرو و شاید با خیانت کارشناسان وزارت نیرو این سد مهم که حدود یک میلیارد متر مکعب از سیلاب‌ها را می‌توانست برای لرستان، پلدختر، چگنی و حتی خوزستان نگهداری کند و قسمتی از آب شرب و کشاورزی استان را تامین کند تعطیل شد.»

از سوی دیگر طی روزهای گذشته خبرهای زیادی در زمینه حضور نیروهای سپاه و بسیج در جریان امدادرسانی و تاکید بر اهمیت و نقش آنها منتشر شده است. با استناد به این خبرها، به نظر می‌رسد دو جریان دولت و سپاه به جای همکاری و همراهی در یک مسیر و تحت مدیریت واحد و هماهنگ برای امدادرسانی، در حال رقابت ضمنی با یکدیگر هستند.

هفته گذشته انتقادهای حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و محمد‌علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران از یکدیگر  خبرساز شده بود.

رئیس جمهوری ۹ فروردین ماه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران بدون اشاره به نام سپاه از «شکافتن جاده‌ها و راه‌آهن» توسط این نهاد نظامی برای مهار سیل و امداد‌رسانی در استان گلستان انتقاد کرده و گفته بود: «شکافتن جاده‌ها و راه‌آهن هیچ تاثیری نداشته. فقط آب از این طرف به آن طرف منتقل شده است.»

در پی آن، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه با دفاع از دستور خود مبنی بر شکافتن جاده‌ها و راه‌آهن گفت: «تنها و تنها راه انتقال آب به سمت دریا انفجار ریل و باز کردن مسیر بود.» او اظهار امیدواری کرد که «با انفجاراتی که صورت خواهد گرفت به ما دیگر تهمت انتقال آب از این سمت به آن سمت نزنند زیرا تنها راه انتقال آب همین راه است.»

فرمانده سپاه همچنین در انتقادی ضمنی به کم اثر بودن تلاش‌های دولت برای یاری رساندن به سیل‌زدگان گفت «اگر بقیه دستگاه‌های دولتی امکانات خود را به اندازه نیروهای مردمی، بسیج، سپاه ارتش و سایر نیروهای مسلح، پای کار بیاورند؛ سریعتر این کار انجام خواهد شد.»

و به دنبال آن، امام جمعه مشهد هم با انتقاد از دولت گفته بود، «سیل گلستان از نقطه‌ای که شروع شد، قابل مدیریت و مهار بوده است.» او با تمجید از اقدام سپاه در تخریب جاده جاده چارقلی به گمیشان در استان گلستان افزود «این موانع را عزیزان ما در سپاه پاسداران شناسایی کردند و آب تخلیه شد؛ این اتفاق اگر در یک مدیریت مسئولانه قبلش صورت می‌گرفت اینطور نمی‌شد.»

علم‌الهدی سپاه و ارتش را که به گفته او تحت مدیریت مقام رهبری هستند، به عنوان الگو برای مدیریت در قوه قضاییه و دولت توصیف کرد و گفت: «چه در زلزله غرب کشور و چه در سیل گلستان آنکه وارد عملیات شد و مسائل را حل کرد یا سپاه بود و یا ارتش.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More