شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی قوه قضاییه:‌ هیچ شهری به عنوان تبعیدگاه نداریم

غلامحسین اسماعیلی،‌ سخنگوی قوه قضاییه،‌ گزارش‌های منتشر شده درباره انتخاب شماری از شهرهای ایران به عنوان تبعیدگاه برای محکومان قضایی را رد کرد و «مجهول» خواند.

اسماعیلی سه‌شنبه چهارم شهریور در نشست خبری هفتگی در زمینه وجود شهرهای محل تبعید گفت: «آنچه در برخی رسانه‌ها منتشر شد، خبری کاملا مجهول و غیرواقعی بود. نه‌تنها صحت نداشته است،‌ بلکه از اقدامات خوب قوه قضاییه این بود که قانون مجازات اسلامی در سال ۹۲ اصلاحاتی داشت.»

او در ادامه درباره قانون مجازات اسلامی گفت:‌ «در آن قانون هیچ شهری به عنوان تبعیدگاه شناخته نشده و هیچ نقطه‌ای امروز در کشور نداریم که تبعیدگاه باشد.»

این مقام قضایی شمار احکام تبعید را «بسیار کم»‌خواند و اضافه کرد: «بیشتر در قالب ممنوعیت از اقامت در یک شهر و نقطه مطرح می‌شود.»

پیشتر برخی گزارش‌ها حاکی از ارسال نامه‌ای از سوی وزیر کشور به رییس قوه قضاییه مبنی بر معرفی شهرهایی به عنوان تبعیدگاه محکومان حکایت داشت.

فهرست منتشر شده شامل ۳۶ شهر در استان‌های مختلف بوده است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در مواردی برای محکومان سیاسی و در پرونده‌های منتقدان و معترضان نیز حکم تبعید به شهرهای دور افتاده از محل زندگی‌شان صادر کرده است.

 

ارسال پرونده اعدام زم و سه معترض آبان به دیوان عالی

اسماعیلی در بخش دیگری از نشست خبری اشاره کرد پرونده روح‌الله زم، موسس کانال تلگرام «آمدنیوز»، و همچنین سه جوان زندانی اعتراضات آبان سال گذشته که به اعدام محکوم شده‌اند، به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

او همچنین در خصوص پرونده اکبر طبری،‌ معاون اجرایی پیشین قوه قضاییه،‌ گفت:‌ «محاکمه تمام شده و دادگاه در حال انشای رای است.»

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده‌های مفاسد اقتصادی و ارزی اشاره کرد:‌ «در این ایام ۱/۲ میلیارد یورو از ارزهای ناشی از صادرات به چرخه تولید برگشت و ۱/۷ میلیارد یوروی دیگر هم در یک پرونده دیگر به داخل کشور بازگردانده شد.»



 

درباره امکانات زندانیان طی دوره کرونا ادعا داریم

اسماعیلی در ادامه گفت از ۱۸ تیرماه،‌‌ هم‌زمان با موج دوم کرونا، ۹۵ هزار نفر از زندانیان از مرخصی استفاده کردند.

او در زمینه امکانات بهداشتی زندانیان اشاره کرد: «ما بارها اعلام کردیم که سلامت زندانیان و رعایت همه حقوق زندانیان از اولویت‌های ماست و ادعا کرده‌ایم و ادعا داریم که در دنیا حرف برای گفتن داریم.»

اسماعیلی افزود: «مدعی هستیم در کشورهای دیگر دنیا حتی درصد اندکی از این اقدامات ما هم انجام نشده است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More