شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی قوه قضاییه: فرد دیگری در ارتباط با پرونده زم دستگیر نشده است

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، درباره پرونده روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» گفت: «تا امروز غیر از خود روح‌الله زم فرد دیگری از بخش‌های مختلف چه در دولت و چه در قوه [قضاییه] و چه در نیروهای مسلح بازداشت نشده است و بی‌جهت گمانه‌زنی نشود.»

اسماعیلی که روز سه‌شنبه ۳۰ مهر، در نشست هفتگی خود در تهران سخن می‌گفت، در این زمینه تاکید کرد: «توصیه‌ام این است که انگشت اتهام به سمت یکدیگر روانه نکنید.»

این اظهارات سخنگوی دستگاه قضایی ایران یک روز پس از آن است که علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، خبر دستگیری‌های چند تن در نهاد ریاست جمهوری، مرتبط با پرونده روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» را رد کرد.

پیشتر جواد کریمی قدوسی درباره پرونده «آمدنیوز» در توئیتر نوشته بود: «دستگیری‌های صورت گرفته مرتبط با حوزه نهاد ریاست جمهوری در ارتباط با آمدنيوز باید برای مردم روشن شود.»

قبل از ربیعی نیز، حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، که از سوی کریمی قدوسی به عنوان «مسئول اتاق عملیات روانی دولت» در پرونده «آمدنیوز» نام برده شد، به این ادعا پاسخ داده بود.

اما با این حال، سخنگوی قوه قضاییه ایران از «فریب‌ خوردگان داخلی» سخن گفت که به گفته او «اطلاعاتشان ذی‌قیمت است».

اسماعیلی گفت: «چه زمانی از این اطلاعات بهره‌برداری کنیم، کاری است مدیریت شده. این افراد دست از اشتباهات خود بردارند و این مسیر را ادامه ندهند، خودشان بیایند و با عذرخواهی از اشتباهات قبلی و کمک در برچیده شدن زنجیره نفوذ به سلامت جامعه و کشور کمک کنند، حتما از ارفاقات قانونی برخوردار می‌شوند.»

او ادامه داد: «ثابت کردیم هم در هوا پهپاد دشمن را شناسایی می‌کنیم و پهپاد رادارگریز را منهدم می‌کنیم و هم در عرصه بین‌المللی افراد و سرویس‌های بیگانه آنها را مدیریت می‌کنیم.»

صدور حکم برای علیرضا زیبا حالت منفرد  و شهرام جزایری

اسماعیلی همچنین از صدور «حکم سنگین» برای علیرضا زیبا حالت منفرد خبر داد و گفت: در این پرونده حکم بدوی صادر شده و هنوز حکم قطعیت پیدا نکرده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان این که پرونده این متهم «جزو پرونده‌های عادی بود و جزو پرونده‌های ویژه اقتصادی دادگاه انقلاب نبود»، از ارایه جزییات در این زمینه خودداری کرد.

دادستان سابق تهران،عباس جعفری دولت‎آبادی در آبان سال گذشته این متهم را «جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی» توصیف کرده بود.

اتهام او، «مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور همراه با بابک زنجانی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت HK و پولشویی به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو» اعلام شده بود.

همچنین سخنگوی قوه قضائیه گفت که شهرام جزایری به اتهام کلاهبرداری به هفت سال زندان محکوم شده است.

در حالی است که پیشتر اعلام شده بود که جزایری به ۱۲ سال حبس و پرداخت ۴۵میلیارد ریال و همچنین ۲۹۴۵۸ دلار و ۷۸۰۰ دلار دیگر محکوم شده، اسماعیلی گفت که این متهم «یک محکومیت ۶ ماه حبس هم دارد ولی به جهت اشد مجازات حکم   ۷ سال حبس او قطعی شده است.»

مردادماه سال گذشته، رسانه‌های ایران خبر بازداشت شهرام جزایری در حین خروج غیر قانونی از ایران را منتشر کردند، اما وکیل جزایری خبر فرار وی را تکذیب کرد.

شهرام جزایری اکنون، به گفته مقامات قضایی ایران، در زندان است.

پیگیری قضایی سیل ابتدای سال و اعتراضات لردگان

سخنگوی قوه قضاییه ایران همچنین درباره رسیدگی به تخلفات مربوط به سیل ابتدای سالجاری گفت: «در مجموع ۱۴۰ نفر از مدیران دوره‌های مختلف به هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شدند و برای  ۱۰۵ نفر از مدیران پرونده کیفری صادر شد و تحت تعقیب قرار گرفتند.»

او همچنین درباره شیوه اچ‌آی‌وی در یکی از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: «هنوز گزارش تیم پزشکی کامل نشده و متناسب با گزارش تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد» اما «بهورز مورد اشاره آزاد شده وعلت بازداشت شکایت افراد علیه این فرد بود».

او همچنین درباره اعتراضات مردمی در لردگان که به دنبال آن صورت گرفت، گفت: «از کسانی که در خرم آباد اقدامات خرابکارانه انجام دادند تعدادی بازداشت شدند. قریب به اتفاق آنها ازاد شدند به جز برخی عناصر منافق و وابسته. یکی از عناصر طاغوت در بین بازداشت‌شدگان بود.»

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره کارگران بازداشتی هفت‌تپه گفت: «چهار نفر از این افراد قرار تامین‌شان تخفیف پیدا کرد و امروز یا فردا وثیقه‌های تامینی را بسپارند، آزاد می‌شوند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More