شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سهامداران معترض  با پایین کشیدن پرچم بورس علیه روحانی شعار دادند

افت شدید شاخص بازار بورس تهران همچنان ادامه دارد و شاخص این بورس در روز دوشنبه حدود ۳۷ هزار واحد سقوط کرد. همزمان گروهی از سهامداران متضرر در این بازار با تجمع مقابل ساختمان بورس شعارهایی از جمله «‌پول ما رو دزدیدن دارن باهاش پز میدن»، «‌مرگ بر روحانی» و «‌مرگ بر مفسد اقتصادی» سر دادند.

به گزارش شبکه‌های اجتماعی، ده‌ها سهامدار معترض روز دوشنبه مقابل ساختمان بورس تجمع کردند و علاوه بر شعار علیه دولت، شعارهایی چون «‌کازینوی اسلامی همین‌جاست» سردادند و پرچم سازمان بورس را نیز در مقابل ساختمان آن، پایین کشیدند.

رسانه‌های ایران روز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه گزارش دادند که شاخص کل بورس تهران در ادامه روند کاهشی خود با ریزش بیش از ۳۶ هزار واحدی، به عقب‌نشینی در کانال ۱/۱ میلیون واحدی ادامه داد.

همچنین به گزارش همشهری آنلاین، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، معدنی و صنعتی گل گهر، س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین و معدنی و صنعتی چادرملو نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند. 

سقوط شاخص بورس تهران در حالی است که پیشتر نشست مدیران ارشد دولت با سهامداران حقوقی برگزار شده بود و نمایندگان مجلس نیز از سازمان بورس بازدید کردند.

اما همشهری آنلاین با کنایه به بی‌توجهی مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به وضعیت بازار بورس نوشت: «با اینکه سهامداران معترض پیش‌تر تخم‌مرغ ۲۰۰۰ تومانی هم به ساختمان بورس زده بودند اما پیامد این کار آنها صعود قیمت تخم‌مرغ به قله ۲۲۰۰ تومانی و دورخیز شاخص کل برای سقوط از کانال یک میلیونی بود.»

این رسانه اضافه کرد: «با این حال، از بین رفتن سرمایه مردم عادی در بازار بورس و تیره و تار بودن چشم‌انداز آینده چنان عرصه را بر مردم تنگ کرده که جز حضور جلوی ساختمان بورس چاره‌ای دیگر نمی‌بینند.»

همزمان سارا فلاحی، نماینده ایلام در مجلس در تذکری شفاهی در مجلس گفت: «تقاضای ما از قوه قضائیه آن است که بازار اقتصاد و بورس را از وجود قماربازان سیاسی و اقتصادی پاک کند.»

محمدمهدی فروردین، یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز روز دوشنبه در تذکری شفاهی به وزیر اقتصاد گفت: «چرا به وضعیت بورس رسیدگی نمی‌کنید؟ هر چه سریعتر در این باره تدبیر انجام دهید.»

سعید اسلامی، عضو شورای عالی بورس، روز دوشنبه به ایلنا گفت: «جلسه شورای عالی فردا برگزار می‌شود و تصمیمی هم برای تشکیل بازار برتر با دامنه نوسان ۱۰ درصد نگرفته‌ایم.»

او درباره دلایل افت شاخص بورس تهران گفت: «در چند روز اخیر شاهد خروج نقدینگی از این بازار به دلیل ریزش‌های متوالی شاخص بودیم که بخشی از این ریزش‌ها، واکنش به کاهش احتمالی قیمت ارز است.»

در ماه‌های اخیر سهامداران زیان‌دیده بازار بورس تهران بارها در اعتراض به بی‌ثباتی در این بازار مقابل ساختمان بورس تجمع کرده‌اند.

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، پیشتر بازار بورس را یک موضوع «امنیتی» خوانده و نسبت به زدوبند شرکت‌های وابسته به دولت و نهادهای دیگر بر تاثیر بر سهام بورس هشدار داده بود.

همچنین پیش از این، شماری از کارشناسان اقتصادی با اشاره به حبابی بودن برخی سهم‌ها یا حتی حبابی بودن بورس، پیامدهای ترکیدن این حباب را پیش‌بینی کرده بودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More