شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
اطلاعات جدید در مورد فعالان بازداشتی محیط زیست:

سیدامامی ۵ ماه قبل از بازداشت هشدار داده بود

پخش چند دقیقه از مستندی با عنوان «مظنونین همیشگی» از شبکه ۳ تلویزیون جمهوری اسلامی ایران درباره هشت فعال محیط زیست محبوس در ایران در شامگاه یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه، واکنش‌های متعددی به همراه داشت.  

کاوه مدنی، معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در مقاله‌ای با اشاره به بازداشت این فعالان نوشت: «یکی از عواملی که سبب شده جمهوری اسلامی ایران نسبت به فعالیت فعالان محیط زیست دچار پارانویا و بدگمانی شود، موضع‌گیری‌ها در مورد محیط زیست ایران از سوی گروه‌ها و کسانی است که ایران آن‌ها را دشمن می‌پندارد.»

مراد طاهباز، کاووس سیدامامی، امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، عبدالرضا کوهپایه و سام رجبی، ۹ فعال محیط زیستی، بهمن ماه سال ۱۳۹۶ بازداشت شدند. کاووس سیدامامی دو هفته پس از بازداشت در زندان به طرز مشکوکی جان باخت و مسئولان جمهوری اسلامی علت مرگ او را خودکشی عنوان کردند.

این فعالان محیط زیست که با موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» همکاری داشتند، از سوی اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند. در حالیکه وزارت اطلاعات و سازمان محیط زیست اتهام جاسوسی آنها را رد کرده است، قوه قضاییه و اطلاعات سپاه پاسداران همچنان بر این ادعا تاکید دارد.

از اتهامات مطرح شده درباره موسسه حیات وحش میراث پارسیان، همکاری آن با سازمان‌های غیردولتی مانند نهاد «پنترا» است. این نهاد معروف‌ترین موسسه جهانی حمایت از گربه‌سانان است. 

مدنی در مقاله خود دو سند منتشر کرده که نشان می‌دهد موسسه حیات وحش میراث پارسیان فعالیت خود را با نهاد پنترا به دلیل موضع‌گیری‌های توماس کاپلان، بنیانگذار پنترا و حمایت او از تحریم‌ها علیه ایران قطع کرده بود. 

کاپلان میلیاردر یهودی و از حامیان مالی سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» است. 

در نامه‌ای که موسسه میراث پارسیان در مهرماه سال ۱۳۹۶ حدود ۴ ماه قبل از دستگیری این فعالان محیط زیست به پنترا نوشته، آمده است: «هرچند در گذشته، شراکت ما با سازمان شما در زمینه حفاظت از یوزپلنگ‌ها به شکل محدود در جریان بود، ادامه این ارتباط حتی در سطح فعلی سوال‌برانگیز شده است.»

در این نامه، در مورد اقدام‌های دولت دونالد ترامپ در «تضعیف ابتکارهای زیست‌محیطی» ابراز نگرانی شده است. 

نامه مذکور همچنین سخنان کاپلان در همایش«اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در نیویورک در سپتامبر ۲۰۱۷ درباره ایران «مطلقا بی‌اساس و اهانت‌آمیز» خوانده است. 

ارسال این نامه پس از آن صورت گرفت که کاووس سیدامامی، بنیانگذار موسسه حیات وحش میراث پارسیان، در ایمیلی به اعضای این موسسه از مواضع کاپلان علیه ایران و تصمیم موسسه برای قطع همکاری با پنترا خبر داد. 

سید‌امامی در ایمیلش که در شهریورماه ۱۳۹۶، یک هفته پس ا ز سخنان کاپلان فرستاده شده، آورده است هرچند موسسه تحت نظرش مخالف در هم آمیختن «سیاست و فعالیت محیط‌ زیستی» است، «ناچاریم پنترا را که تاکنون به‌ عنوان یک موسسه بین‌المللی حافظ محیط‌ زیست می‌شناختیم به‌کلی کنار بگذاریم».

کاوه مدنی در مقاله‌اش به حمایت مقام‌های آمریکایی از فعالان زیست‌ محیطی ایران اشاره کرد و نوشت: «رییس‌جمهوری آمریکا خود به تغییرات اقلیمی اعتقاد ندارد [...] و در حال خروج از پیمان پاریس است. اما ذهن دونالد ترامپ، وزیر امور خارجه‌اش، مایک پمپئو، و نماینده ویژه دولتش در امور ایران، برایان هوک، درگیر زوال محیط‌ زیست ایران است.» 

او همچنین به سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره بحران آب در ایران و پیشنهاد کمکش به ایران در این زمینه اشاره کرد و نوشت: «نتانیاهو که ظاهرا از خشک شدن بحرالمیت و کمبود آب برای مردم فلسطین نگرانی ندارد در یک سخنرانی تلویزیونی حکومت ایران را به محروم کردن مردم از آب متهم کرد.» 

مدنی در ادامه توضیح داد: «بازی‌های سیاسی و امنیتی با (مسائل) محیط زیست، اقدام‌های صادقانه و قانونی و حتی زندگی فعالان بی‌گناه محیط‌ زیست را به خطر می‌اندازد.»

معاون سابق محیط زیست ایران در ادامه افزود «سیاسی و امنیتی کردن محیط‌ زیست با اهداف خودخواهانه» فعالیت‌های زیست‌محیطی را تبدیل به «جرم» می‌‌کند.   

به گفته مدنی، «حلقه بسته سیاسی‌ـ‌امنیتی‌سازی» موضوع‌های زیست‌محیطی باعث «شکل‌گیری روند مخربی» شده که به «سردرگمی» کارشناسان محیط‌ زیست، ۹۰۰ سازمان مردم ‌نهاد قانونی فعال در زمینه محیط‌ زیست و شهروندان نگران وضعیت محیط‌ زیست منجر شده است. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More