شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شدت آلودگی هوا در مناطقی از تهران و اصفهان با عبور از وضعیت قرمز به بنفش در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفت

شاخص کیفیت هوا یک‌شنبه شب و بامداد دوشنبه با تشدید آلودگی‌ هوا در شهر تهران به وضعیت قرمز و «ناسالم برای همه گروه‌‌ها» در آمد و در مناطقی از استان تهران از جمله سوهانک، ازگل، باقرشهر و ورامین و همچنین در مناطقی از شهر اصفهان با عبور از ۲۰۰ به وضعیت بنفش یعنی شرایط «بسیار ناسالم» رسید.

خبرگزاری فارس در همین ارتباط گزارش داد که میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت روی ۱۷۵ قرار گرفته و در اکثر نقاط تهران آلودگی هوا افزایش یافته است و بر اساس اعلام شهرداری پایتخت آلودگی هوا شامگاه یک‌شنبه در برخی از نقاط از حالت قرمز به رنگ بنفش درآمده است.

در مناطق مختلف شهر اصفهان نیز طی شبانه روز گذشته شاخص کیفیت هوا بین ۱۶۴ تا ۱۸۱  قرار گرفت که به معنای وضعیت قرمز و ناسالم برای همه گروه‌هاست. در برخی مناطق شهر اصفهان از جمله منطقه رودکی شاخص کیفیت هوا بامداد دوشنبه به ۲۷۰ رسید که به معنی وضعیت بنفش و شرایط بسیار ناسالم است.

شاخص کیفیت هوا به عنوان معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت گروه‌های مختلف است. از صفر تا ۵۰ این شاخص بیانگر شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ آن نیز بیانگر شرایط خطرناک است که با رنگ ارغوانی توصیف می‌شود.

این درحالی است که اداره‌کل هواشناسی استان تهران پیش‌بینی کرده است که از ظهر دوشنبه با پایان وزش باد ملایم، میزان آلاینده‌های هوای تهران افزایش خواهد یافت.

آرش حسینی میلانی، عضو شورای شهر تهران، روز یک‌شنبه با انتقاد از عدم همکاری برعضی دستگاه‌ها در خصوص کنترل آلودگی هوای پایتخت، گفت گه شورای شهر برای بررسی منشا آلودگی هوا نیازمند اطلاعات هواشناسی و شناسه خودروها است اما هواشناسی و نیروی انتظامی در ازای دادن این اطلاعات، پول می‌خواهند.

این عضو شورای شهر تهران افزود که در بودجه سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده که پنج هزار میلیارد جریمه از مردم گرفته شود و لازم است مشخص شود که این مبلغ چگونه می‌خواهد به کلانشهرها تخصیص یابد و مجلس شورای اسلامی باید مکانیزمی برای انتقال این پول و هزینه کرد آن در بخش مقابله با آلودگی هوا تعیین کند.

در استان البرز نیز افزایش میزان آلودگی هوا، کیفیت هوا در شهر کرج، ملارد، هشتگرد و نظر آباد در شرایط قرمز و ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد.

در اهواز مرکز استان خوزستان، شاخص کیفیت هوا در بامداد دوشنبه بین ۱۵۵  تا ۱۶۲ و در وضعیت قرمز و ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفت. از شامگاه یک‌شنبه تاکنون کیفیت هوا در شهرهای شادگان و سوسنگرد، دو شهر دیگر استان خوزستان، نیز در شرایط مشابه و ناسالم برای همه گروه‌های سنی بوده است.

در اراک نیز به گفته رضا میرزایی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، افزایش همزمان آلاینده «دی اکسید گوگرد» و ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روز یک‌شنبه شرایط هوا را برای همه گروه‌ها را در وضعیت ناسالم قرار دارد.

افزایش میزان دی اکسید گوگرد از نشانه‌های آشکار استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و برخی از صنایع است که اکنون به دلیل قطع گاز، به عنوان سوخت دوم توسط نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

ادارات شهرهای اراک، شازند و مهاجران به دلیل شدت آلودگی هوا، روز یک‌شنبه ۲۱ دی ماه تعطیل شده بود و به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی براساس پیش‌بینی هواشناسی، تداوم سکون نسبی هوا تا پایان هفته جاری ادامه دارد که زمینه را برای ناسالم ماندن هوا فراهم می‌کند.

علی آقازاده، استاندار مرکزی، پیش از این شامگاه شنبه در نشست کارگروه اضطراری کاهش آلودگی هوای این استان گفت که تعطیلی نیروگاه شازند خسارت زیادی به برق کشور، مصرف برق خانگی و صنایع وارد می‌کند و به همین دلیل فقط فعالیت دو واحد از چهار واحد این نیروگاه متوقف و سهمیه مشخص برای استفاده سوخت مازوت تعیین شده است.

در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی نیز شاخص کیفیت هوا با عبور از ۱۵۸ به وضعیت ناسالم برای همه گروه‌های سنی در آمد و هواشناسی استان قم نیز اعلام کرد که آلودگی هوای شهر و مناطقی از استان قم در روزهای آینده همچنان تداوم خواهد داشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More