شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شکایت دادستان کل ایران از وزیر ارتباطات

جواد جاویدنیا، معاون امور فضای مجازی دادستان کل ایران، از شکایت محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور و دو هزار نفر از مردم اهواز از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات خبر داد.

او روز یکشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت به وزیر ارتباطات «تذکرات متعددی» درباره ضرورت اجرای قوانین و مصوبات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و اجرای دستورات قضائی داده شده، اما آذری‌ جهرمی «به هیچ‌کدام از این تذکرات تمکین نکرده است».

جاویدنیا در ادامه افزود: «طرح شکایتی در این زمینه علیه وزیر ارتباطات دردادستانی تهران مطرح شده است. این طرح شکایت هم از سوی دادستان کل کشور و هم از سوی دو هزار نفر از مردم اهواز بوده است.»

او علت شکایت مردم اهواز از آذری جهرمی را هم «عدم ایجاد بستر امن و لازم برای فضای مجازی در کشور» و جذب تعدادی از جوانان به «گروه‌های تکفیری» و در نهایت حمله به رژه نیروهای مسلح در این شهر در تاریخ ۳۱ شهریورماه سال جاری عنوان کرد.

به گفته جاویدنیا مردم اهواز «هم از وزیر ارتباطات و هم مدیران اینستاگرام و تلگرام شکایت کردند».

پیش‌تر، محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، با انتقاد شدید از آذری جهرمی گفت او برای «پاکسازی فضای مجازی» همکاری نمی‌کند.

منتظری،آذری جهرمی را متهم کرد که «مصوبات شورای عالی فضای مجازی» را زیر پا می‌گذارد و «باید روزی در پیشگاه خداوند متعال پاسخگو باشد».

او با توصیف فضای مجازی به عنوان عامل ایجاد «فضای ننگ‌آور در جامعه» افزود: «جرایم فضای مجازی و جرایم رایانه‌ای نسبت به سال گذشته، ۱۴۰درصد افزایش یافته است.»

دادستان کل ایران همچنین گفت کلاه‌برداری‌های رایانه‌ای ۳۰۰ درصد رشد کرده‌‌اند و تلویحا وزیر ارتباطات را متهم کرد که دستورات آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را زیر پا می‌گذارد.

منتظری مشخص نکرده است که چه درخواستی درباره «پاکسازی فضای مجازی» دارد، ولی به نظر می‌رسد مهم‌ترین درخواست درباره فیلترینگ اینستاگرام است.

دوازدهم دی‌ماه امسال، جواد جوادنیا، معاون دادستان کل کشور گفته بود حکم قضایی فیلتر اینستاگرام صادر شده ولی منتظر اجماع در این زمینه هستیم.

او همچنین دولت را متهم به رعایت نکردن مصوبات شورای عالی فضای مجازی کرده و گفته بود با وجود هزینه بالا، فیلترینگ هوشمند اینستاگرام که روش دولت برای نظارت بر این شبکه اجتماعی بوده، شکست خورده است.

اینستاگرام در ناآرامی‌های دی‌ماه سال ۱۳۹۶ فیلتر ولی پس از مدتی کوتاه رفع فیلتر شد. مسئولان قضایی ایران رفع فیلتر این رسانه اجتماعی را اقدامی غیرقانونی می‌دانند و خواستار تداوم فیلترینگ اینستاگرامند.

در ناآرامی‌های دی‌ماه، تلگرام هم سرنوشتی مانند اینستاگرام داشت، ابتدا فیلتر و سپس رفع فیلتر شد. مدتی پس از رفع فیلتر اما در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ با دستور قضایی بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ تهران این اپلیکیشن پیام‌رسان فیلتر شد.

به نظر می‌رسد مقام‌های قضایی در حال طی همان مسیر در مورد اینستاگرامند. آنها در حال حاضر تلاش می‌کنند فیلترینگ اینستاگرام را به مصوبه‌ شورای عالی مجازی تبدیل کنند و در صورت عدم موفقیت، خودشان وارد میدان شوند.

حسن روحانی، ریيس‌جمهوری ایران، دوم بهمن‌ماه در اظهارات انتقادی علیه مقام‌های قضایی گفت: «وفتی فیلتر کردیم،‌ فیلترشکن را چه می‌کنیم؟» او با ناموفق خواندن سیاست‌های فیلترینگ در یک سال گذشته گفت: «همه ما ضرر کردیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More