شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صندوق ذخیره فرهنگیان؛ طلب ۱۵۰۰ میلیارد تومانی از دولت

مهدی نیکدل، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از رای دیوان عدالت اداری علیه دولت، برای پرداخت بدهی ۶۳۴ میلیارد تومان به صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد.

او با اشاره به بدهی ۶۳۴ میلیارد تومان دولت به این صندوق، اضافه کرد: «برای ۳ سال اخیر نیز حدود ۹۰۰ میلیارد تومان دولت باید به این صندوق پرداخت کند که بدهی دولت در مجموع ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود.»

نیکدل توضیح داد که دولت باید بر مبنای قانون، معادل سهمی که از حقوق فرهنگیان به مبلغ یک و دو دهم درصد کسر و به صندوق ذخیره فرهنگیان واریز می‌‍شد پرداخت می‌کرد که این امر در برنامه پنجم توسعه به‌طور کامل نادیده گرفته شده بود.

او افزود که اکنون ۱۰۰ هزار معلم سهم خود را در صندوق ذخیره فرهنگیان تا ۵ درصد افزایش داده‌اند.

صندوق ذخیره فرهنگیان، نهادی اقتصادی و وابسته به حکومت محسوب می‌شود. هدف اصلی این صندوق، حمایت از فرهنگیان و کمک به تامین مالی ایشان عنوان شده است.

این صندوق که در سال ۱۳۷۴ تاسیس شد، حدود ۲۷ شرکت را در زیرمجموعه خود فعال کرده است. شرکت‌هایی که حقوق‌های نجومی مدیران آنها مورد انتقاد معلمان قرار گرفته است.

بیش از ۸۸۲ هزار فرهنگی در ایران عضو صندوق ذخیره فرهنگیان هستند.

به‌طور میانگین در هر ماه از هر فرهنگی بیش از ۱۷ هزار تومان راسا از فیش حقوقی آنها کسر و مستقیما به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان واریز می‌شود، البته با احتساب بازنشستگانی که عضو این صندوق هستند، مبلغ ورودی به صندوق ذخیره به مراتب بیشتر می‌شود.

درآمد ماهانه صندوق ذخیره فرهنگیان ۲۱ میلیارد تومان است. پرداخت سود مشارکت اعضا و نیز پرداختی بازنشستگی، خروجی این صندوق را در ماه به ۳۸ میلیارد تومان رسانده است.

در ماه‌های گذشته، بحث سوء‌استفاده از منابع صندوق ذخیره فرهنگیان و اختلاس در آن، جنجال‌برانگیز شد. به گفته محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، تخلفات در این صندوق بین سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۹۲ رخ داده است.

اختلاس و تخلف مالی که حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد شد و پای چند ده نفر از مدیران این صندوق را به میان کشید.

بازداشت مدیرعامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان به همراه همسر و یکی از فرزندانش در همین راستا رخ داد. مراجع قضایی گفته‌اند که او اختلاس سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را پذیرفته است.

فساد مالی بی‌سابقه در صندوق ذخیره فرهنگیان، به برکناری وزیر پیشین آموزش و پرورش منتهی شد.

مهرماه سال ۱۳۹۶ علی اصغرفانی، وزیر وقت آموزش و پرورش پیش از اینکه در جلسه رسیدگی به استیضاح خود در مجلس حاضر شود، برکنار شد.

فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان به گفته رییس کمیسیون آموزش مجلس، سنگین‌ترین پرونده اقتصادی بعد از انقلاب بوده است. یکی از متهمان پرونده با بدهی ۴۰۰ میلیارد تومانی از ایران گریخته است.

صندوق ذخیره فرهنگیان سهامدار اصلی بانک سرمایه است. ۴۷ درصد از سهام این بانک متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است. هرچند گفته می‌شود این سهام، ۵ درصد دارایی‌های صندوق ذخیره است.

در پرونده اتهامی بانک سرمایه، مشخص شد که اعتبارها و وام‌های نجومی و بی‌حسابی پرداخت شده؛ وام‌‎هایی که بازپرداخت آنان با اختلال بسیار انجام شده است.

حسین هدایتی، فعال اقتصادی که در حاشیه فوتبال ایران نام او مشهور شده، یکی از وام‌گیرندگان از بانک سرمایه است. هدایتی ۶۰۰ میلیارد تومان وام گرفته و تنها ۱۲ میلیارد تومان آن را پس داده است.

محمد امامی، تهیه‌کننده سریال شهرزاد دیگر نام مطرح در این پرونده است. او مطابق آنچه در دادگاه متهمان بانک سرمایه مطرح شد، بیش از هزار میلیارد تومان از بانک سرمایه وام گرفته است.

امامی در رابطه با املاک خود گران‌نمایی کرده، و ملکی که ۲۸ میلیارد تومان ارزش داشته را به عنوان ملک ۱۲۵ میلیاردی معرفی کرده است.

پرونده متهمان بانک سرمایه و نیز فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان هنوز به فرجام حقوقی نرسیده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More