شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در نخستین واکنش به گفته‌های ترامپ

ظریف: ایران به دنبال سلاح اتمی نیست

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در توکیو گفت که ایران در پی دستیابی به سلاح اتمی نیست.

وزیر خارجه ایران شامگاه دوشنبه ششم خرداد در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای مدت‌ها پیش با صدور فتوایی در منع تسلیحات هسته‌ای، اعلام کردند که ما به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیستیم.»

اشاره وزیر خارجه ایران به فتوای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در حرام اعلام کردن استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی، از جمله سلاح‌‌های اتمی، است.

در بخشی از این حکم فقهی که در آذرماه سال ۱۳۸۹ صادر شده آمده است: «ملت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملت‌ها خطر تولید و انباشت این گونه سلاح‌ها را حس می‌کند و آماده است همه‌ی امکانات خود را در مسیر مقابله با آن قرار دهد. ما کاربرد این سلاح‌ها را حرام، و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان می‌دانیم.»

با این حال، رهبر جمهوری اسلامی، دو سال بعد، در سال ۱۳۹۱، در اظهار نظر دیگری گفته بود: «ما عقیده داریم سلاح هسته‌ای باید محو شود و نمی‌خواهیم سلاح هسته‌ای بسازیم؛ اما اگر این عقیده را نداشتیم و تصمیم داشتیم که سلاح هسته‌ای داشته باشیم هیچ قدرتی نمی توانست جلوی ما را بگیرد.»

رییس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در جریان یک نشست رسانه‌ای مشترک با آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن در توکیو گفت: «ایران با همین رهبری کنونی‌اش این امکان را دارد که کشور بزرگ باشد. من می‌خواهم این قضیه را روشن کنم که ما به دنبال تغییر حکومت ایران نیستیم. ما می‌خواهیم هیچ سلاح هسته‌ای نباشد.»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از پیام توییتری شامگاه دوشنبه خود با اشاره به تحریم‌های دولت فعلی ایالات متحده نوشت: «تروریسم اقتصادی ” تیم بی” به مردم ایران آسیب می‌رساند و در منطقه تنش ایجاد می‌کند. اقدامات،  نه حرف‌های دانلد ترامپ، نشان خواهد داد که هدف وی هم همین است یا خیر!»

محمدجواد ظریف از چندی پیش از «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی به عنوان اعضای «تیم بی» نام می‌برد؛ که به باور او با فشار بر دولت آمریکا، موجب شده‌اند که دولت ترامپ تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تشدید کند.

با بالا گرفتن تنش سیاسی میان ایران و ایالات متحده در منطقه، برخی از کشورها از جمله عراق و ژاپن، برای میانجیگری میان طرفین ابراز آمادگی کرده‌اند.

رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در توکیو گفت که با میانجیگری ژاپن برای تماس و گفت‌وگو با ایران موافق است. ترامپ پیشتر نیز در چند نوبت گفته بود که آماده مذاکره با رهبران ایران است.

به رغم ابراز تمایل رییس جمهوری آمریکا برای مذاکره مستقیم با رهبران جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، در آخرین موضع‌گیری خود با اشاره به سیاست‌های کنونی دولت ترامپ در قبال ایران گفته است: «تا وقتی آمریکا این است که الان هست؛ مذاکره با دولت کنونی آمریکا سم مضاعف است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More