شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: حاضریم متناسب با کارهای اروپا، اقدامات خود را در برجام کُند و یا معکوس کنیم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در دیدار با وزیر خارجه فرانسه، گفت:«ایران آماده است متناسب با کارهایی که اروپا انجام می‌دهد، اقدامات خود را در زمینه برجام کُند یا معکوس کند.»

ظریف در دیدار با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود، در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ، بر ضرورت بازگشت اروپا به «انجام تعهدات ذیل برجام» به عنوان تنها راه صحیح حل مشکلات تاکید کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه نیز در دیدار با ظریف، بر نگرانی پاریس  نسبت به نقض برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. او  همچنین گفت که در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، تصمیم فرانسه درباره ادامه روند کاهش تنش در منطقه خلیج فارس را ابلاغ کردیم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه نیز پس از دیدار و گفت و گو با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در جمع خبرنگاران، اعلام کرده بود: «در صورتی که اروپا امتیازات اقتصادی مؤثری را برای ایران فراهم کند، دولت تهران نیز روند کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف خواهد کرد.»

موضوع دیدار ظریف و ماس، گفت‌وگو درباره اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه و نیز تعهدات اروپا در قبال برجام عنوان شده است.

ظریف که از جمعه تا یک‌شنبه برای شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، با بیان اینکه «ما در مورد امور خیریه صحبت نمی‌کنیم بلکه درباره حقوق مردم ایران برای دریافت مزایای اقتصادی سخن می‌گوییم»، گفت: «مسیری که اروپا در پیش گرفته‌ کمکی به حل مشکلات نمی‌کند و تنها راه درست، بازگشت اروپا به انجام تعهدات ذیل برجام است.»

جمهوری اسلامی از اردیبهشت سال‌جاری و طی آنچه پنج گام کاهش تعهدات برجامی نامید، پنج بار سطح تعهدات خود در برجام را کاهش داد. به گفته مقام‌های ایران آنها اکنون دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه و محدودیت در تعداد سانتریفیوژها مواجه نیستند.

سه کشور اروپایی طرف برجام شامل آلمان، فرانسه و بریتانیا در هفته‌های گذشته نسبت از فعال کردن سازوکار حل اختلاف خبر دادند و طی نامه‌ای در هفته پایانی دی ماه اعلام کردند با توجه به گام‌های ایران در کاهش تعهدات برجامی «انتخاب دیگری جز توسل به کمیسیون مشترک برجام» ندارند.

سازوکار حل اختلاف در کمیسیون مشترک برجام، که از آن به‌عنوان مکانیزم ماشه یاد می‌شود می تواند به بازگشت خودبه‌خودی تحریم‌های سازمان ملل بدون نیاز به طرح یا تصویب دوباره آن در شورای امنیت سازمان ملل منجر شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More