شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمدجواد ظریف با رد مذاکره برای توافق هسته‌‌ای جدید: رفتار مهم است، نه شعار نامزدهای انتخابات آمریکا

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با بیان اینکه «اظهارات اردوگاه بایدن امیدوار کننده‌تر است»، هرگونه مذاکره با آمریکا برای رسیدن به توافق جدید هسته‌ای را رد کرد. همزمان وزیر کشور با تاکید براینکه « انتخابات در یک کشور دیگر نباید، محور دوقطبی‌سازی در کشور ما شود»، گفت: «باید تلاش کنیم از هرگونه شوک پیشگیری و آسیب‌های احتمالی در حوزه‌های اقتصادی را خنثی‌کننده مدیریت و به حداقل برسد.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه طی گفت و گو با با شبکه سی‌بی‌اس و در پاسخ به این سوال که «شما کدام نامزد انتخابات آمریکا را ترجیح می‌دهید»، گفت: «من نامزد ارجحی ندارم» و دولت جمهوری اسلامی ایران هم «نامزد ارجح ندارد، این برعهده مردم آمریکاست که ارجح خود را تعیین کنند. ما دخالت نمی‌کنیم.»

با این حال، ظریف پس از آن در برابر این پرسش قرار گرفت که «چه کسی [از دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا] برای شما بهتر است، گفت: «اظهارات اردوگاه بایدن، امیدوارکننده‌تر است، اما ما باید منتظر بمانیم و ببینیم. آنچه اهمیت دارد، رفتار است.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه این گفت و گو،  با بیان اینکه «سیاست فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ بر جمهوری اسلامی ایران «برای آمریکا زیاد امیدوارکننده نبوده است»، تاکید کرد که «این سیاست به ایران آسیب زد، اما موجب تغییر سیاسی نشد که آمریکا آرزوی آن را دارد، خواه این سیاست تغییر رژیم بوده یا آن چیزی که  دونالد ترامپ می‌خواست یعنی به زانو درآوردن جمهوری اسلامی ایران برای تحمیل شرایط مذاکره ».

ظریف همچنین هرگونه «مذاکره» در صورت پیروزی جو بایدن «برای رسیدن به توافق جدید هسته‌ای» را رد و تاکید کرد که «تحت هیچ شرایطی» چنین مذاکره‌ای انجام نخواهد شد. او گفت که اگر ما قرار بود این کار را انجام دهیم چهار سال قبل با دولت دونالد ترامپ چنین مذاکراتی را انجام می‌دادیم.

او گفت که «می‌دانم جو بایدن درک می‌کند که این موضوع رخ نخواهد داد و ممکن است که عملکرد متفاوتی داشته باشد» و همزمان ابراز امیدواری کرد که دونالد ترامپ هم در صورت پیروزی در انتخابات «متفاوت عمل کند».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: « برای ما مهم این است که کاخ سفید پس از انتخابات چگونه رفتار می‌کند.» او اضافه کرد: «اگر ایالات متحده تصمیم بگیرد که رفتارهای بدخواهانه خود علیه ایران را متوقف کند، داستان متفاوتی خواهد بود و مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید نشسته باشد.»

ظریف همچنین گزارش اف‌بی‌آی مبنی بر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرد و گفت که «هر ادعایی باید دلیلی داشته باشد و این ادعا دلیلی ندارد، چرا ایران بخواهد این کار را انجام دهد.»

او در پاسخ به اینکه «آیا ایران به هیچ وجه برای دخالت در انتخابات آمریکا تلاش نکرده است»، گفت که «آمریکا، دهه‌های متمادی در کار دخالت در انتخابات دیگران بوده است و ما قربانی آن هستیم».

با این حال وزیر امور خارجه به دریافت پیامی از آمریکا در این باره اشاره کرد و گفت محتوای پیام آمریکا این بود که «آمریکا دخالت در انتخاباتش را نخواهد پذیرفت».

همزمان عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، طی سخنانی در جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور، درباره آثار انتخابات آمریکا در وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران، گفت که «موضوع انتخابات در یک کشور دیگر نباید، محور دوقطبی‌سازی در کشور ما شود».

وزیر کشور با بیان اینکه «دشواری شرایط معیشتی و مشکلات اقتصادی برای مردم ملموس است»، افزود که «آنچه شرایط را از این سخت‌تر می‌کند، جریان‌سازی علیه افکار عمومی کشور است که در ماه‌های اخیر بسیار زیاد شد، اما مردم همراهی خوبی با دولت و نظام داشتند و صبر و تحمل کردند.»

رحمانی فضلی همچنین نسبت به پیامدهای نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران هشدار داد. وزیر کشور با آنکه تاکید کرد «نباید جامعه نسبت به اقدامات و پدیده‌های سیاسی خارج از کشور شرطی شود»، گفت: «با وجود احساس نسبی این شرایط، باید تلاش کنیم از هرگونه شوک پیشگیری و آسیب‌های احتمالی در حوزه‌های اقتصادی با اقدامات لازم، فشرده و خنثی‌کننده مدیریت، به حداقل برسد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More