شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران از مردم خواسته تا طلا و پول‌هایشان را به بانک‌ها بسپارند

 
عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران از مردم خواسته تا طلا و پول‌هایشان را به بانک‌ها بسپارند.
عباس جعفری دولت‌آبادی امروز ۳۰ بهمن در یک برنامه رادیویی به مردم توصیه کرده که «حرف دادستان شهر را بپذیرند و طلا و پولهایشان را به بانکها بسپارند چرا که در صورت سرقت، ردیابی این وجوه مشکل است.»
دادستان تهران با استناد به سرقت ۲۵ میلیارد تومان پول نقد، طلا و دلار از یک خانه در یکی از مناطق تهران، تاکید کرد که «مردم نباید پول نقد و دلار را در خانه‎هایشان نگهداری کنند.»
از سوی دیگر دادستان تهران از راه‌اندازی دادسرای ویژه سرقت در شرق تهران خبر داد. او هدف از این اقدام را سرعت بخشیدن به دسترسی مردم در مناطق و رسیدگی تخصصی به موضوع سرقت خوانده است.
دادستان تهران به دلایل اصلی این سرقت‌ها اشاره نکرده است. رسانه‌ها طی روزهای گذشته و به نقل از مقام‌های کشور از افزایش فعالیت باندهای سرقت از منازل و خودروها خبر داده‌اند. محمدرضا مقیمی رئیس پلیس آگاهی ناجا در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اشاره با افزایش ۱۰ درصدی سرقت از منازل طی چهار ماه نخست سال جاری نگرانی خود را از این موضوع ابراز داشته بود. نابسامانی اوضاع اقتصادی، افزایش فقر و بیکاری از جمله مواردی هستند که از نگاه کارشناسان موجب افزایش سرقت شده است.
از سوی دیگر انتشار خبرها و یا گمانه‌های مرتبط با ورشکستگی بانک‌های کشور از حدود دوسال پیش بی‌اعتمادی مردم به بانک‌ها و موسسات مالی را افزایش داده است. این گمانه و خبرها موضوع حمایت بانک مرکزی از بانک‌های کشور را هم در برگرفت. بر این اساس گفته می‌شد بانک مرکزی حتی بانک‌های تأیید شده را هم حمایت نمی‌کند و مردم باید احتیاط کنند که به پولشان را از دست ندهند.
برخی کارشناسان تضعیف نظام بانکی ایران را ناشی از وضعيت ركود اقتصادي و تورم، ناهماهنگي ميان مسئولان اقتصادی کشور، خروج آمريكا از برجام و سستی اتحاديه اروپا در یافتن راه حلی موثر برای مقابله با تحریم‌های نفتی، مالی و بانکی دانسته‌اند و نسبت به سرمایه‌گذاری مردم در بانکها هشدار داده‌اند.
تورم کم سابقه طی ماه‌های اخیر موجب کاهش پی‌در‌پی ارزش واحد پول ملی در برابر ارزهای خارجی شده و از سوی دیگر بحران در برخی از موسسات اعتباری نظیر ثامن‌الئمه و کاسپین و ناتوانی این موسسات از بازپرداخت سپرده‌های مالی شهروندان این بحث را داغ کرده که مردم به جای سپرده‌گذاری در بانک‌ها دارایی‌های نقدی خود را به ارز‌های خارجی و طلا تبدیل کنند تا متحمل ضرر و زیان نشوند.
گرچه مقام‌های دولتی و بانکی سعی دارند اعتماد تضعیف شده شهروندان به نظام بانکی را تقویت کنند اما اوضاع کنونی اقتصادی و اعتراضات دنباله‌دار مال‌باختگان موسسه‌های اعتباری به مانعی بزرگ برای رسیدن به این هدف تبدیل شده است.
 
دادستان تهران: نجات جان بابک زنجانی به دست خود اوست

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران می‌گوید نجات جان بابک زنجانی دست خود او است و اموال را باید مسترد کند.
دادستان تهران امروز سه‌شنبه ۳۰ بهمن در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی گفت در حکم بابک زنجانی آمده «اگر او وجوه را مسترد کند می‌تواند مشمول ماده ۱۱۴ قانون مجازات [مشمول عفو] شود.»
او افزود «بارها گفته‌ایم اگر او پول‌ها را بدهد می‌تواند از این ماده قانونی استفاده کند.»
دادستان تهران همچنین گفت که وکلای بابک زنجانی در این زمینه «مدعی هستند، اما هنوز کار عملی نشده» و «بدون پرداخت مال کمکی نخواهد شد.»
پیشتر رسول کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی گفته بود که چنانچه موکلش اظهار ندامت کند و بتواند تمامی بدهی‌ خود را پرداخت کند مورد عفو قرار خواهد گرفت.
بابک زنجانی به اتهام خودداری از بازپرداخت دو تا دو و نیم میلیارد یورو پول نفت در دی ۱۳۹۲ راهی زندان اوین شد. رسیدگی به پرونده او دو سال بعد آغاز شد و سرآخر به اتهام «اخلال در نظام اقتصادی کشور»، «کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی»، «پولشویی»، «جعل ۲۴ فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی»، «جعل حواله‌های ارزی و جعل دستور انتقال بین بانک‌ها»، مفسد فی‌الارض شناخته و به اعدام محکوم شد.
 
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More