شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سگ‌گردانی در تهران ممنوع شد

 

حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران، از ممنوعیت سگ‌گردانی در پایتخت ایران خبر داد و حمل سگ در درون خودرو را هم ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، فرمانده پلیس تهران تهدید کرد که با اخذ مجوز از دادستان تهران، با افرادی که در اماکن عمومی مانند پارک‌ها سگ‌گردانی کنند، برخورد می‌شود.

این نخستین بار نیست که پلیس ایران تهدید به برخورد با سگ‌گردانی می‌کند. در طول ده‌ سال گذشته، بارها مقام‌های پلیس و قضایی درباره ممنوعیت سگ‌گردانی اظهارنظر کرده‌اند.

در طول سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳، نمایندگان مجلس ایران هم کوشیدند که این ممنوعیت را تبدیل به قانون کنند و طرح‌های متعددی برای ممنوعیت و مجازات سگ‌گردانی ارائه دادند که به سرانجام نرسید.

در هفته‌های اخیر، پس از حادثه حمله دو سگ به یک دختر نوجوان در لواسان، بحث‌های گسترده‌ای درباره سگ‌گردانی درگرفت.

سوم بهمن‌ماه، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران با اشاره به حادثه لواسان گفت: «مزاحمت از طریق سگ‌گردانی در معابر و پارک‌ها، به هر نحوی که که موجب اذیت و آزار مردم شود، قابل رسیدگی است و دادستان‌ها می‌توانند ورود کنند.»

او اشاره کرد که پلیس چندبار برای ورود دادستانی به موضوع سگ‌گردانی درخواست داده است ولی تاکید کرد که «باید بین سگ‌گردانی و مزاحمت تفاوت قائل شد» و «در جاهایی که مزاحمت ایجاد می‌شود و حقوق عمومی تضییع می‌شود، می‌توان ورود کرد».

به گفته دادستان تهران،‌ با توجه به درخواست پلیس، قرار شده است «در موارد مزاحمت به خصوص مزاحمت برای افراد متعدد، مثل اماکن عمومی یا آپارتمان‌ها، ورود قضایی صورت گیرد».

با اینکه دولت‌آبادی دیدگاه منعطف‌تری نسبت به پلیس دارد و با برخورد با سگ‌گردانی بدون مزاحمت موافق نیست، هنوز توافقی بر سر این موضوع که تشخیص و تفسیر مزاحمت بر عهده چه کسی است، وجود ندارد.

دادستان تهران همچنین اشاره کرد که «پلیس چند بار مکاتبه کرده است که نگهداری سگ در ماشین ممنوع شود ولی مقررات ما در این بخش کفایت نمی‌کند و قانون‌گذار این کار را جرم تلقی نکرده است».

با توجه به تفاوت نظر دادستان تهران با پلیس و تاکید قانون‌گذار، فرمانده پلیس تهران روز سه‌شنبه نهم بهمن‌ماه حمل سگ در درون خودرو را هم ممنوع اعلام کرده است.

به نظر می‌رسد این اظهارات برای کاهش دامنه انتقادات برخی رسانه‌های اصولگرا از گسترش سگ‌گردانی و همچنین علنی‌کردن فشار بر دستگاه قضایی برای صدور مجوز در این زمینه صورت گرفته باشد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More