شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عفو بین‌الملل در سالگرد اعتراضات دی ۹۶: چرخه خونریزی نباید امکان استمرار داشته باشد

 

سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد اعتراضات دی ۹۶ خواستار تاسیس یک سازوکار تحقیقاتی بین المللی برای بررسی اقدامات «سرکوبگرانه» علیه معترضان شد.

این سازمان در بیانیه خود تاکید کرد که «چرخه خونریزی توسط مقام‌های ایرانی نباید امکان استمرار داشته باشد» و جامعه جهانی باید مقام‌های ایران را تحت فشار قرار دهند «تا رویه مکرر استفاده غیرقانونی از قوای قهریه مرگبار برای سرکوب اعتراضات را متوقف کنند».

عفو بین الملل در این جهت پیشنهاد «تاسیس یک سازوکار تحقیقاتی بین المللی و مستقل توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی وقایع اعتراضات آبان ۹۸» را مطرح کرد.

اعتراضات آبان ماه ۹۸ بی سابقه ترین اعتراضات در ۴۰ سال حکومت جمهوری اسلامی بود و خبرگزاری رویترز تعداد کشته شدگان این اعتراضات را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

همچنین به گفته سخنگوی قوه قضاییه ایران ۲۵ نفر در اعتراضات دی ماه ۹۶ کشته شدند اما عفو بین الملل اعلام کرد که احتمال دارد تعداد کشته شدگان واقعی بیشتر باشد.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود کشته شدن معترضان از جمله چند کودک در اعتراضات دی ماه و «جان باختن تعدادی از بازداشت‌شدگان در شرایط مشکوک» را یادآوری کرد.

این سازمان تاکید کرد که «مصونیت نیروهای امنیتی از پیگرد و مجازات و واکنش خاموش جامعه جهانی، مقام‌های ایرانی را جسورتر کرد تا در اعتراضات سراسری بعدی در آبان ۹۸ اقدام به تشدید استفاده غیرقانونی از قوای قهریه مرگبار کنند و صدها کشته به جا بگذارند.»

پس از اعتراضات دی ماه به جز مرگ مشکوک سینا قنبری در زندان اوین و شهاب ابطحی‌زاده و وحید حیدری در زندان اراک، گزارش‌هایی درباره کشته شدن مشکوک محسن عادلی در دزفول و  سارو قهرمانی و کیانوش زندی در سنندج منتشر شد.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود همچنین اعلام کرد که مصطفی صالحی در مرداد ۹۹ در ارتباط با اعتراضات دی ماه ۹۶ اعدام شد و محمد بسطامی، مهدی صالحی ، هادی کیانی، عباس محمدی و مجید نظری همچنان در معرض خطر اعدام هستند. 

مصطفی صالحی در دادگاه به قتل سجاد شاه سنایی یکی از نیروهای سپاه پاسداران در جریان اعتراضات دی ماه سال۹۶ متهم شد.

مصطفی صالحی در تمام مراحل دادگاه اتهام دخالت در کشته شدن سجاد شاه سنایی را رد کرد تا آنجا که عرب، وکیل خانواده شاه سنایی در دادگاه گفت که صالحی «تمام اتهامات را انکار می کند» و «کاملا خود را به جهالت زده و تمام اتهامات خود را کتمان می کند و مدام می گوید بروید شاهد بیاورید یا دوربین ها را چک کنید.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More