شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

علیرضا فغانی، داور پرافتخار فوتبال، بامداد یک‌شنبه از ایران رفت

علیرضا فغانی، داور بین‌المللی و پر افتخار فوتبال ایران، که پیشتر اعلام کرده بود برای ادامه زندگی به استرالیا مهاجرت خواهد کرد، بامداد یک‌شنبه همراه با خانواده‌اش از فرودگاه بین‌المللی تهران راهی این کشور شد و از ایران رفت.

شماری از دوستان، همکاران و بستگان، بامداد یک‌شنبه بیست و چهارم شهریور در در فرودگاه بین‌المللی تهران، علیرضا فغانی، همسر و فرزندان او را بدرقه کردند.

مهاجرت فغانی از ایران در روزهایی انجام شد که فوتبال ایران به دلیل مرگ سحر خدایاری، دختر فوتبال دوستی که به دختر آبی، بر اثر خودسوزی مقابل دادگاه انقلاب تهران، وضعیت ورزشگاه‌ها و ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌ها در ایران، مورد توجه جهانی قرار گرفته است.

فغانی، پیشتر روز جمعه شانزدهم شهریور ماه، از مهاجرت خود خبر داده و گفته بود: «اقامت کشور استرالیا را گرفتم و اولویت برای من تحصیل فرزندانم است و اگر خودم هم بتوانم قضاوت می‌کنم. قطعا تا سه چهار هفته دیگر راهی استرالیا خواهیم شد.»

خبر مهاجرت علیرضا فغانی پس از آن منتشر شد که در یک ماه گذشته سعید ملایی، قهرمان ایرانی جودوی جهان، در پایان مسابقات جهانی توکیو به ایران بازنگشت، و بعد از آن اعلام شد که محمد منصوری مربی پیشین تیم ملی جودوی ایران نیز به او پیوسته است.

سعید ملایی، قهرمان ایرانی جودوی جهان، در جریان مسابقات جهانی توکیو، فاش کرد که تحت فشار مقام‌های ارشد ورزش ایران، برای اینکه مقابل حریف اسرائیلی خود قرار نگیرد، مجبور شده تا عمدا دو مسابقه را ببازد.

همچنین رییس فدراسیون تیروکمان، اعلام کرد که «پوریا جلالی‌پور،کماندار پارالمپیکی ایران، که برای شرکت در مسابقات تیروکمان به هلند اعزام شده بود، تمایلی برای بازگشت به ایران ندارد.»

پس از این رویدادها، علیرضا فغانی، داور بین‌المللی فوتبال ایران، نیز جمعه شانزدهم شهریور، با  بیان اینکه «بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در تدارک بودم تا بتوانم شرایطی ایجاد کنم بیشتر در کنار خانواده‌ام باشم چرا که در سال‌های اخیر به دلیل مشغله‌های زیاد فرصتی نداشتم در کنار خانواده باشم»، گفت: «من بچه‌ محله شهر ری هستم و هنوز هم خانه‌ام در این منطقه است و با افتخار در شهرری زندگی می‌کنم. اما خواسته‌ بچه‌هایم این بود که بتوانند در محیط دیگری تحصیل خود را ادامه دهند.»

او گفت که به همین دلیل «من هم اقامت کشور استرالیا را گرفتم و اولویت برای من تحصیل فرزندانم است و اگر خودم هم بتوانم قضاوت می‌کنم. اگر هم برای مسابقات بین‌المللی دعوت شوم به اسم کشور ایران به این مسابقات خواهم رفت و اگر روزی ایران بودم و نیاز بود که در ایران قضاوت کنم  این کار را خواهم کرد.»

فغانی گفت که «بین کشورهای سوئد و استرالیا برای ادامه زندگی صحبت‌هایی کرده بودم و در نهایت کشور استرالیا نهایی شد.»

او تاکید کرد که «تا الان خانواده‌ام را فدای قضاوت کردن کردم اما از این به بعد خانواده‌ام را فدای قضاوت کردن نمی‌کنم.»

فغانی همچنین درباره نظر مسئولان فدراسیون فوتبال ایران درباره مهاجرت خود، با تاکید براینکه «این یک مسئله شخصی است و کسی نمی‌تواند مرا منصرف کند»، گفت: «من در این باره با مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران، صحبت کردم و به او گفتم که در رقابت‌های بین‌المللی به نام ایران قضاوت خواهم کرد و آقای تاج هم با این درخواست من موافقت کرد.»

او گفت که «خوشبختانه تیم داوری ما کاندیدای جام جهانی شده و اگر در این رقابت‌ها انتخاب شدیم با نام ایران در این تورنمنت معتبر شرکت می‌کنیم و اگر هم انتخاب نشویم که در کنار خانواده‌ام خواهم بود.»

این داور بین‌المللی البته گفت که با توجه به شرایطی که وجود دارد و به دلیل فرصت زمانی کم «خیلی بعید است که دیگر در لیگ ایران قضاوت کنم و احتمالا بازی استقلال و فولاد آخرین قضاوت من در لیگ ایران بود.»

او درباره ادامه داوری در استرالیا، گفت: «داورانی که برای ادامه تحصیل به استرالیا آمده‌اند و در سطح پایینی از قضاوت قرار دارند و با توجه به شرایطی که من دارم فکر نمی‌کنم قضاوت کردن در لیگ استرالیا کار سختی برای من باشد و می‌توانم در این کشور قضاوت کنم.»

علیرضا فغانی در خانواده‌ای فوتبالی پرورش یافته است و پدر او محمد فغانی نیز داور فوتبال بود. او سابقه داوری در جهام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، و فینال المپیک ۲۰۱۶ را در کارنامه خود دارد.

قضاوت رده‌بندی جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۳، دیدار رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۴، دیدار فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ و قضاوت فینال دوازدهمین دوره جام باشگاه‌های فوتبال جهان میان ریوپلاته آرژانتین و بارسلونا اسپانیا نیز بخش دیگری از کارنامه این داور بین‌المللی فوتبال ایران است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More