شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فروش همه بلیت‌های جایگاه زنان در مسابقه ایران-کامبوج طی چند دقیقه

درحالی که فروش اینترنتی بلیت برای حضور زنان در مسابقه ایران‌-کامبوج عصر روز پنج‌شنبه آغاز شده بود، ظرفیت جایگاه تعیین شده برای زنان در استادیوم آزادی در چند دقیقه پر شد.

بلیت فروشی دو جایگاه(A6 و A7) برای زنان تا صبح جمعه انجام شده است که همه بلیت‌های اولی عصر پنج‌شنبه و دومی صبح جمعه طی چند دقیقه به فروش رفت و ظرفیت هر دو جایگاه تکمیل شد.

بلیت فروشی برای حضور زنان در مسابقه ایران‌-کامبوج پس از آن انجام شد که فدراسیون جهانی فوتبال، سی و یکم شهریور، در بیانیه‌ای با اشاره به این‌که بر اساس بازدید نمایندگان فیفا «هیچ مانع اجرایی» برای لغو ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌ها در ایران وجود ندارد،  تاکید کرد که «باید به زنان اجازه داد شود برای تماشای رقابت‌های فوتبال وارد ورزشگاه شوند.»

فیفا به صراحت اعلام کرد که فدراسیون فوتبال ایران باید امکان حضور زنان در دیدارهای تیم ملی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی۲۰۲۲  قطر  را از نخستین بازی در هجدم مهر ماه فراهم کند.

خبرگزاری ایرنا، نزدیک به دولت، گزارش داد که «به‌دنبال فراهم شدن زیرساخت‌های لازم جهت ورود زنان به ورزشگاه به منظور تماشای بازی ایران و کامبوج، فدارسیون فوتبال با همکاری شرکت توسعه اماکن ورزشی، سامانه بلیت فروشی این دیدار را با اختصاص جایگاه به زنان فعال کرد.»

این گزارش با اشاره به این‌که در آستانه دیدار تیم‌های ملی ایران و کامبوج که پنج‌شنبه هجدهم مهرماه در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، سامانه بلیت فروشی این بازی برای حضور مردان و زنان باز شد تاکید کرد که «در این دیدار خبری از حضور گزینشی نبوده و عموم زنان می‌توانند اقدام به تهیه بلیت کنند.»

ایرنا البته همزمان با انتشار خبر باز شدن این سامانه برای خرید بلیت از سوی زنان، گزارش داد که تمام بلیت‌های «جایگاه(A6)» که برای حضور زنان در استادیوم آزادی تعیین شده است« در عرض چند دقیقه به‌طور کامل به فروش رسید.»

این خبرگزاری اتمام سهمیه زنان در بلیت‌های مسابقه ایران‌کامبوج را نشان «استقبال فوق‌العاده زنان» توصیف کرد و نوشت: «باید دید که مسئولان برگزاری مسابقه به تعداد جایگاه زنان خواهند افزود یا خیر.» 

خبرهای غیررسمی از اختصاص جایگاه‌های بیشتری به زنان حکایت دارد. صبح جمعه نیز فروش بلیت برای جایگاه A7 به شکل اینترنتی باز شد، که بلافاصله ظریفیت آن در سامانه فروش بلیت تکمیل شد.

غلامحسین زمان‌آبادی، مشاور فدراسیون فوتبال در امور فرهنگی اعلام کرده که فدراسیون فوتبال در استادیوم آزادی «دو سکو» را برای استقرار زنان پیش‌بینی کرده است و «قرار است ۱۶۰۰ تماشاگر زن این بازی را از نزدیک تماشا کنند.»

زمان‌آبادی گفت: «دو سکو برای بانوان در نظر گرفتیم. پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از ۱۶۰۰ نفر از خانم‌ها از این بازی استقبال کنند. چون مسابقه تیم ملی است. مسابقه تیم ملی، فرقش با مسابقه باشگاهی این است که آن‌هایی که علاقمند به فوتبال و البته تیم ملی هستند، درخواست بلیت می‌کنند.»

این مقام فدراسیون فوتبال ایران همچنین گفت که زنان با اتوبوس از ایستگاه‌هایی در سطح تهران و کرج به ورزشگاه منتقل خواهند شد. او همچنین افزود: «برای این‌که زنان به‌خاطر پارکینگ و سایر موارد با مشکلی روبه‌رو نشوند، فعلا پیش‌بینی هشت ایستگاه در تهران برای بانوان کرده‌ایم.در این ایستگاه‌ها، اتوبوس‌هایی برای بانوان در نظر گرفته می‌شود. خانم‌ها می‌آیند به این ایستگاه‌ها. مثلا باشگاه پرسپولیس و ورزشگاه درفشی‌فر، در کرج هم یک ایستگاه داریم.»

به گفته زمان‌آبادی، در روز برگزاری مسابقه ایران و کامبوج، زنان از ایستگاه‌های تعیین شده «با اتوبوس به پارکینگ شماره ۲ استادیوم آزادی و مقابل تونل شماره ۲ منتقل می‌شوند و از گیت‌هایی که گذاشته شده عبور می‌کنند و در محل هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده مستقر می‌شوند.»

هنوز مشخص نیست که شمار بلیتهایی که به شکل غیرگزینشی فروخته شده چه تعداد است اما شماری از زنان در شبکه‌های اجتماعی از خرید بلیت اینترنتی خبر داده‌اند.

فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، پیشتر در بیانیه خود تاکید کرده است که هیات اعزامی فیفا به ایران «در خصوص جزییات رویه بلیت‌فروشی» با مقام‌های ایرانی صحبت کرده‌اند و نمایندگان فیفا نیز در روز مسابقه برای اطمینان از ورود زنان به  تهران سفر می‌کنند.

ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران طی چهار دهه گذشته به‌عنوان یک نمونه تبعیض جنسیتی آشکار علیه زنان در حالی اعمال شده است که حتی در قوانین فعلی جمهوری اسلامی نیز جنبه قانونی ندارد و بر اساس نظر شرعی برخی از مراجع تقلید و نیز نظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعمال می‌شود.

این ممنوعیت تاکنون به بازداشت و دستگیری ده‌ها تن از زنان و دختران فوتبال‌دوست به هنگام حضور مقابل ورزشگاه‌ها یا تلاش برای ورود به آن منجر شده است تا آنجا که در یازدهم شهریور سال‌جاری منجر به خودسوزی اعتراضی سحرخدایاری، دختر آبی، مقابل دادگاه انقلاب تهران شد.

وقتی هجدهم شهریور ماه خبر درگذشت سحر خدایاری در پی خودسوزی اعتراضی منتشر شد، علاوه بر موج گسترده حمایت از لغو ممنویت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در میان ایرانیان، رسانه‌های بین المللی و شماری از فوتبالیست‌های و باشگاه‌های محبوب دنیا نیز در پیام‌هایی ضمن ادای احترام به دختر آبی، از خواست زنان ایران برای ورود به ورزشگاه‌ها حمایت کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More