شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

علی ربیعی:‌ ریاض پیام کاهش تنش برای روحانی فرستاده است

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران ضمن تایید ارسال پیام ریاض به تهران در راستای کاهش تنش بین دو کشور و مساله آتش‌بس در یمن اعلام کرد:‌ «‌آن‌ها به واسطه کشورها پیام‌هایی را برای آقای روحانی آوردند، اما ما باید علامت‌های آن را ببینیم.»

ربیعی روز دوشنبه هشتم مهرماه در نشست خبری هفتگی ضمن اعلام استقبال جمهوری اسلامی از پیام عربستان سعودی در صورت «صادق بودن و تغییر رفتار» گفت: «مشکلات از خود عربستان‌ سعودی بود، ما از ابتدا پیام‌مان مشخص بود. از ابتدا خواهان آتش‌بس با یمن بودیم و امروز هم به همین پیشنهاد قائلیم.»

سخنگوی دولت در همین زمینه ضمن اشاره به پیشنهاد «ائتلاف امید» برای صلح در منطقه از سوی حسن روحانی گفت: «این طرح علیه هیچ کشوری نیست و به جای نگاه سلبی رویکرد ایجابی دارد.»

او ضمن درون‌زا و دربرگیرنده خواندن این طرح ادامه داد: «هیچ کشوری امروز نمی‌تواند پیشنهاد ایران را نادیده بگیرد و در عوض به طرح معیوب و تنش‌آفرین آمریکا بپیوندد، مگر آن‌که در ادعا برای صلح و امنیت فاقد صداقت باشد.»

پیشتر، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، قبل از سفر به نیویورک با هدف شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود مشخص نیست کشورهای دنیا چه واکنشی به این طرح نشان خواهند داد.

سخنگوی دولت ایران در ادامه با اشاره به سفر رییس‌جمهوری ایران به آمریکا آن را «از اتفاقات مهم چند سال اخیر کشور» خواند. او اعلام کرد که محل اقامت روحانی در این سفر به «پر ترددترین محل سازمان ملل متحد» تبدیل شد.

ربیعی در همین زمینه ضمن اشاره به بازتاب‌ رسانه‌ای موضوع خنده‌های روحانی در دیدار با مقامات کشورهای اروپایی آن را نشانه «نشاط و برتری» خواند و گفت : «ظاهرا هر کاری آقای روحانی انجام دهد مورد انتقاد برخی قرار می‌گیرد، اگر ایشان اخم می‌کرد هم باز عده‌ای معترض می‌شدند.»

وابستگی اروپا به آمریکا مشکل آن‌هاست

ربیعی در واکنش به موضوع هشدار اروپا درباره امکان خروج از برجام گفت: «رئیس‌جمهوری به طرف اروپایی گوشزد کرد خروج آمریکا از برجام نمی‌تواند توجیه‌گر ناتوانی اروپایی‌ها در عمل به تعهداتشان باشد.»

او اضافه کرد:‌ «وابستگی اروپا به آمریکا مشکل خود اروپایی‌هاست.»

سخنگوی دولت ضمن تاکید بر ادامه مسیر از سوی جمهوری اسلامی گفت:‌ «اتفاقا رئیس‌جمهوری هم این سوال را از آن‌ها پرسید که آیا آن‌ها زمان امضای تعهد می‌دانستند این بندها منوط به تایید آمریکا است.»

جمهوری اسلامی از اردیبهشت ماه با صدور بیانیه‌ای کاهش تعهدات گام به گام در برجام را اعلام و آغاز کرده است. 

روزنامه گاردین، روز جمعه پنجم مهرماه، در گزارشی نوشت که اتحادیه اروپا به‌طور خصوصی به ایران هشدار داده که اگر تهران گام‌های بیشتری در نقض برجام بردارد، مجبور خواهد شد خروج از برجام را در ماه نوامبر آغاز کند.

ربیعی درباره امکان انتخاب دوباره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی آمریکا گفت:‌ «این موضوع داخلی آن‌هاست و ما میلی به اظهار نظر درباره آن نداریم. امیدواریم که آنان هم از رویه ما پیروی کنند و در موضوعات داخلی سایر کشورها دخالت نکنند.»

حق بیان اعتراض را به رسمیت بشناسیم

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره رد مصوبه کابینه در ارتباط با تعیین مکان‌های مشخص تجمعات مردمی گفت: «اگر بخواهیم جامعه متعادلی داشته باشیم و از افراطی‌گری جلوگیری شود، باید حق بیان اعتراض را به رسمیت بشناسیم.»

پیشتر رسانه‌ها گزارش دادند که دیوان عدالت اداری ایران مصوبه دولت را که در آن محل‌های تجمع گروه‌های مختلف در تهران و شهرستان‌ها به محل‌های مشخص محدود شده، با استناد به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «غیرقانونی» دانسته و باطل کرده است.

سخنگوی دولت ضمن تاکید بر حقوق تجمعات اضافه کرد: «اگر مردم خواستند تجمع کنند باید بتوانند این کار را در چهارچوب قانون انجام بدهند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More