شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

علی شمخانی: تحرکات کشورهای شرور غرب آسیا را تحت رصد دایمی داریم

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، سال آینده را سال پیروزی‌های جدید در داخل برای حل مشکلات مردم خوانده است.

 نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه ۲۲ اسفند «جنگ اقتصادی و روانی دشمن» را «ابزاری برای دلسرد کردن جامعه از تداوم مقاومت و پذیرش مسیر تسلیم و ذلت» توصیف کرده و گفته «سال آینده (۹۸) را سال مایوس‌سازی دشمن قرار می‌دهیم.»

پیشتر نیز مقام‌های ایران از «جنگ اقتصادی و روانی» سخن گفته بودند. هفته گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران گفته بود علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی با قبول اینکه کشور در شرایط جنگ اقتصادی و روانی به سر می‌برد، خطاب به او گفته «فرمانده این جنگ باید رئیس‌جمهور کشور باشد.»

 

اینستکس اروپایی مثالی از جوی باریک و کم ثمر است

علی شمخانی در بخش دیگری از سخنانش، روابط امروز ایران با عراق را «ثمره مقاومت و هم‌پیمانی راهبردی» خوانده و با انتقاد از اروپا، اینستکس (سازوکار مالی ویژه اروپا با هدف تسهیل مبادلات تجاری با ایران) را چون «جوی باریک و کم ثمر» توصیف کرده است.

پیشتر نیز حسن روحانی و دیگر مقام‌های ایران از عملکرد اروپا در خصوص برجام انتقاد کرده بودند. در مجموع آنها عملکرد اروپا را «سست و ناکارآمد» خوانده بودند.

 

سردمداران اسرائیل از ترس موشک‌های مقاومت خواب آرام ندارند

شمخانی در ادامه سخنانش، اسرائیل را «رژیمی» توصیف کرد که به گفته او «به دنبال تسلط از نیل تا فرات بود، اما امروز در مرزهای بی اعتبار خودش محصور شده و سردمداران آن از ترس موشک‌های مقاومت خواب آرام ندارند.»

دبیر شورای عالی امنیت ۱۲ اسفند هم گفته بود راهبردهای اسرائیل برای تامین امنیت مرزهای خود «به بن بست رسیده» و « در مرزهای خود و حتی داخل مرزهایش احساس تهدید بیشتری می‌کند.»

علی شمخانی، در ارومیه گفت:«تمامی تحرکات بیگانگان و برخی کشورهای شرور در منطقه غرب آسیا به‌ویژه اقدامات غیرعادی برخی کشورهای منطقه که سابقه سیاه آن‌ها در حمایت از جریان‌های تروریستی اثبات شده است را تحت رصد دائمی داریم.»

هشدار نسبت به برنامه هسته‌ای کشورهای منطقه

شمخانی نسبت به برنامه هسته‌ای کشورهای منطقه هشدار داد و گفت:‌ «برخی کشورهای منطقه با صرف دلارهای نفتی اجرای پروژه‌های مشکوک هسته‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند که این اقدامات می‌تواند منطقه بلکه جهان را با خطر و بحرانی بدتر از خطر تروریست‌های تکفیری و داعش مواجه کند.»

به نظر می‌رسد اشاره علی شمخانی به برنامه هسته‌ای عربستان سعودی است که کاخ سفید نیز از آن حمایت می‌کند. 

دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش، با تاکید بر سیاست هسته‌ای کردن متحدان عنوان کرده بود که کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی و عربستان سعودی برای مقابله با دشمنان خود، کره شمالی و ایران، بایستی به قدرت هسته‌ای تبدیل شوند.

دبیر شورای عالی امنیت با تهدیدآمیز خواندن برنامه هسته‌ای این کشورها تاکید کرده که جمهوری اسلامی نیز  ناگزیر خواهد بود «که بر اساس ماهیت و جغرافیای جدید تهدیدات، راهبرد خود را تنظیم و نیازهای کشور و نیروهای مسلح را در چارچوب آن پیش‌بینی و اجرا کند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More