شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش چند مقام جمهوری اسلامی به پیشنهاد ترامپ؛ مذاکره‌ای انجام نخواهد شد

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی، رییس مجلس، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و تعدادی از نمایندگان مجلس در ایران پیشنهاد دونالد ترامپ برای «توافق بزرگ» با آمریکا را رد کردند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه تبادل زندانی بین ایران و آمریکا «نتیجه مذاکره نبوده» است، اعلام کرد که «هیچ مذاکره‌ای هم در آینده انجام نخواهد شد».

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم در واکنش به سخنان ترامپ در توییتی مذاکره با آمریکا را «سم» خواند.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، نیز در توییتی تلویحا این موضوع را رد.

سخنان مقام‌های جمهوری اسلامی در رد مذاکره علنی در حالی ابراز شده که دو کشور در برهه‌‌های زمانی مختلف به صورت مخفیانه مذاکره کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه تایید کرد که بیل ریچاردسون، فرماندار سابق ایالت نیومکزیکو، درباره آزادی مایکل‌وایت با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، و مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، دیدار کرده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، پس از آزادی مایکل وایت خطاب به مقام‌های ایران گفته بود که برای «توافق بزرگ» با آمریکا منتظر نتیجه انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور نباشند.

ظریف در واکنش به توییت ترامپ با اشاره به خروج آمریکا از برجام نوشت: « مشاوران تو که بیشترشان الان اخراج شده‌اند، شرط‌بندی احمقانه‌ای کردند. به خودت بستگی دارد که چه زمانی بخواهی تصمیم بگیری که اصلاحش کنی».

تعدادی از نمایندگان مجلس ایران نیز به سخنان دونالد ترامپ واکنش نشان داده‌اند.

از جمله محسن پیرهادی، عضو هیات رییسه مجلس، در توییتی نوشت که «غلط می‌کند کسی با قاتل حاج قاسم (قاسم سلیمانی) مذاکره کند».

ظریف در مصاحبه‌ای پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله پهپادی آمریکا گفته بود مذاکره دو کشور منتفی نیست، اما اظهارات او با واکنش منفی گروهی از مقام‌های حکومتی در ایران مواجه شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More