شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرانسه: بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراین از ۳۰ تیر آغاز می‌شود

 

 

دفتر تحقیقات سوانح هوایی فرانسه (BEA) اعلام کرد ایران خواستار کمک فنی این دفتر برای بازسازی و بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای منهدم‌شده اوکراینی شده است.

این نهاد روز جمعه، در صفحه توییتر خود نوشت قرار است کار بر روی جعبه‌‌های سیاه از روز ۳۰ تیر، سه هفته دیگر، در محل این دفتر در نزدیکی پاریس آغاز شود.

یکی از این جعبه‌های سیاه مکالمات میان خلبانان هواپیما و صدای داخل کابین را ضبط کرده و دیگری، داده‌ها و مشخصه‌های پرواز مثل میزان سرعت، ارتفاع و عملکرد موتورها را ثبت کرده است.

دفتر تحقیقات سوانح هوایی فرانسه اضافه کرد که هدایت تحقیقات به عهده ایران خواهد بود.

هیات ایمنی حمل‌ونقل کانادا‌ (TBS) هم در توییتی اعلام کرد تیمی از بازرسان را برای شرکت در عملیات بازسازی و بازخوانی جعبه‌های سیاه به فرانسه می‌فرستد.

 

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز دوم تیرماه در گفت‌وگوی تلفنی با فیلیپ شامپاین، همتای خود در کانادا گفته بود: «ظرف چند روز آینده جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی برای بازیابی اطلاعات آن به فرانسه ارسال خواهد شد.»

همچنین فرهاد پرورش، نماینده ایران در سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو)، روز ۲۳ خرداد، گفته بود کشورش از دفتر تحقیقات سوانح هوایی فرانسه‌ خواسته تا جعبه‌های سیاه هواپیمای منهدم‌شده اوکراین را بازخوانی کند.

در آن زمان این دفتر اعلام کرد هنوز به صورت رسمی درخواستی در این زمینه دریافت نکرده و در حال مذاکره با ایران، کانادا و اوکراین درباره هرگونه اقدام احتمالی است. ده‌ها قربانی این حادثه شهروند کانادا بودند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، در گفت‌وگو با یک روزنامه کانادایی تهدید کرده بود در صورت عدم عمل به وعده از سوی ایران دولتش به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت خواهد کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More