شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرمانده سپاه پاکستان را تهدید کرد

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، دولت پاکستان را تهدید کرد که در صورت عدم همکاری در برخورد با گروه جیش‌العدل، با «برخورد متفاوت» مواجه خواهد شد.

او پاکستان را متهم کرده که از محل حضور گروه جیش‌العدل اطلاع دارد و این گروه «تحت حمایت نیروهای امنیتی پاکستان» قرار دارند.

جعفری وعده داده که در صورت عدم اقدام پاکستان، ایران در «آینده نزدیک، اقدامات جبرانی» انجام خواهد داد.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پس از وقوع حمله انتحاری در جاده خاش – زاهدان که منجر به کشته‌شدن ۲۷نفر از نیروهای سپاه شد، این حمله را به سازمان جاسوسی برخی کشورهای منطقه نسبت داد و سپاه را مامور «پیگیری قصور احتمالی در این حادثه» کرد.

به نظر می‌رسد منظور فرمانده سپاه از «اقدامات جبرانی»، انجام عملیات نظامی در خاک پاکستان است، رویکردی که سابقه دار است.

سال ۱۳۹۳ بر اثر تیراندازی نظامیان ایرانی، یک نظامی پاکستانی در منطقه مرزی کشته شد.

بهار ۱۳۹۶ در پی کشته شدن ده نفر از مرزبانان ایرانی در مرز پاکستان از سوی  گروه جیش‌العدل،‌ تنش‌های مرزی بین ایران و پاکستان به اوج رسید. ایران سه بار اقدام به پرتاب خمپاره و راکت به داخل پاکستان کرد که منجر به کشته شدن یک پاکستانی شد.

در همان ایام، یک جت جنگنده نیروی هوایی پاکستان، یک پهپاد ایرانی را در استان بلوچستان این کشور هدف قرار داد.

دولت ایران همواره با طرح این ادعا که گروه جیش‌العدل برای سازماندهی حملات خودش از خاک پاکستان استفاده می‌کند، به دولت این کشور معترض بوده است. مقام‌های پاکستانی این ادعا را رد کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این پاکستان را متهم به عدم همکاری در برخورد با گروه جیش‌العدل می‌کردند، اتهام جدید فرمانده سپاه که نیروهای امنیتی پاکستان را متهم به حمایت از این گروه کرده، می‌تواند زمینه‌ساز تشدید تنش‌ها بین دو کشور باشد.

در همین حال، برخی مقام‌های ایرانی اعتقاد دارند که با توجه به بی‌نتیجه بودن وعده‌های پاکستان مبنی بر تامین امنیت مرزی، ایران حق دخالت نظامی دارد. ۲۶بهمن امسال، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در همین زمینه گفت: «پاکستان توانایی تامین امنیت مرزهای خود را ندارد. ایران به لحاظ قانونی می‌تواند به پایگاه‌های تروریستی داخل خاک پاکستان حمله کند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More