شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
همزمان با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف

فرمانده نیروی انتظامی پایتخت به بازار ارز هشدار داد

در پی قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی و  روند افزایشی قیمت ارز و  دلار در ایران، حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی پایتخت، از تشدید مداخله و برخورد  این نیرو در بازار ارز خبر داد.

رحیمی صبح شنبه با تاکید براینکه «عده‌ای بی‌وجدان با مطرح شدن بحث اف‌ای‌تی‌اف برای بالا بردن نرخ دلار اقدام کرده‌اند»، گفت: «این افراد که مخصوصا در فضای مجازی به صورت ناگهانی قیمت دلار و خودرو را به صورت فضایی بالا می‌برند، منتظر برخورد شدید دستگاه انتظامی و قضایی باشند.»

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ افزایش قیمت ارز و دلار را «گناه بزرگ و کمک به آمریکا» توصیف کرد و گفت: «امروز دشمن شمشیر خود را از رو بسته و دنبال ضربه زدن به ملت ایران است.»

روز جمعه، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه گروه اقدام ویژه مالی تاثیری بر بازار ارز و قیمت دلار نخواهد داشت. او گفت که « عملکرد بانک مرکزی در طول یک سال گذشته این اطمینان خاطر را نزد مردم عزیز ایجاد کرده است، که چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد.»

همتی همچنین گفت که «در این دوران سخت تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری، نظام پولی و مالی کشورمان توانسته است ارتباطات تحریم‌ناپذیری با نظام پولی و مالی دنیا، خارج از چارچوب  اف‌ای‌تی‌اف، برقرار کند که تا حد زیادی تهدیدهای ناشی از سنگ‌اندازی و دشمنی آمریکا را مهار کرده است.»

او تاکید کرد که «بانک مرکزی نیز، با همراهی سایر بخشهای اقتصادی، مسیر خود را در جهت برآورده ساختن نیازهای تجاری کشور، بدون وقفه انجام خواهد داد.»

با این همه در بازار ارز ایران و در اولین روز کاری بعد از قرار گرفتن در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف، روند قیمت‌ها از جمله قیمت دلار آمریکا افزایشی شد.

اولین واکنش به افزایش نرخ ارز، سخنان فرمانده نیروی انتظامی پایتخت است.مقام‌های جمهوری اسلامی پیشتر نیز بارها برخورد پلیسی و امنیتی با بازار ارز را در دستور کار خود قرار داده‌اند. از جمله در تابستان سال ۱۳۹۷ که قیمت دلار به مرز ۲۰ هزار تومان رسید، ده‌ها تن را به اتهام دلالی و خرید و فروش در بازار ارز دستگیر و دست‌کم دو تن را اعدام کردند. قیمت دلار اما دیگر هرگز به رقم حدود چهار هزار تومان پیش از افزایش قیمت ارز در زمستان ۱۳۹۶ تا سال ۱۳۹۷ بازنگشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More