شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فیفا در پاسخ به ایران اینترنشنال درمورد درگذشت دختر آبی: از این تراژدی آگاه و متاسفیم

درگذشت سحر خدایاری که به «دختر آبی» معروف شده، واکنش‌های بسیاری، از جمله واکنش فیفا، برخی بازیکنان تیم فوتبال ایران، باشگاه استقلال تهران و برخی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخته است.

فدراسیون بی‌المللی فوتبال(فیفا) درواکنش به درگذشت سحر خدایاری معروف به دختر آبی به ایران اینترنشنال اعلام کرد که از این تراژدی آگاه و عمیقا متاسف است.

فیفا همچنین با تسلیت به خانواده سحر خدایاری از مقام‌های ایران خواست «تا آزادی و امنیت زنانی که در مبارزه مشروع برای پایان دادن به ممنوعیت حضور زنان در استودیو‌م‌های ایران فعالیت می‌کنند را تضمین کند.»

علی کریمی، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران، در اینستاگرام با انتشار طرحی از یک دختر با یک توپ فوتبال در قلبش، نوشت: «زنان سرزمین ما، خیلی وقت‌ها خیلی مَردَن. تا اطلاع ثانوی استادیوم [علامت ممنوع].»

آندرانیک تیموریان، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال، نیز با بیان این که در آینده روزی می‌رسد که یکی از ورزشگاه‌های بزرگ تهران به نام «سحر» خواهد شد، نوشت: «نسل بعد بە یاد خواهند آورد برای رسیدن بە بدیهی‌ترین حقوق انسانی‌مان چە مسیر سختی را پشت سر گذاشتەایم.» 

فرهاد مجیدی، بازیکن و از مربیان تیم استقلال هم نوشت: «سحر جان، سکوهای آزادی حسرت دیدنت را تا ابد با خود خواهد داشت.‌»

در میان هنرمندان نیز جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی و سازنده فیلم «آفساید» که درباره ممنوعیت ورود دختران به استادیوم است، در اینستاگرام نوشت: «وقتی فیلم آفساید را ساختم دوستی به من گفت نمی‌ترسی؟ پرسیدم: از چی؟ گفت: فردا که اجازه بدهند زن‌ها بروند استادیوم این فیلم، فیلم تاریخ مصرف‌دار خواهد بود. سیزده سال از ساخت فیلم آفساید می‌گذرد، دختران ایرانی در جمهوری اسلامی تنها شهروندانی در جهان هستند که هنوز در آفسایدند.»

پناهی ادامه داد: «می‌دانستم که حتی اگر روزی روزگاری این محدودیت‌ها برداشته شود تاریخ کشورم را به ثبت رسانده‌ام که تا ابد ننگ‌اش به نام کسانی که این محدودیت‌ها را بر سرزمینم روا داشته‌اند باقی خواهد ماند. اما باید اعتراف کنم که هرگز تصور این چنین سرنوشتی را برای سحر خدایاری معروف به دختر آبی، نمی‌کردم .بخصوص در چنین روز معنی‌داری.»

معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده  در صفحه توئیتر خود، با انتشار اطلاعیه‌‌ای، از اقداماتش پیش از درگذشت سحر خدایاری نوشت. 

در این اطلاعیه آمده که ابتکار «هفته گذشته پس از اطلاع از موضوع خودسوزی خانم سحر. خ و بررسی صحت و سقم موضوع در جلسه چهارشنبه دولت، به دستیار ویژه حقوق شهروندی خود، خانم شهناز سجادی ماموریت داد تا در محل بیمارستان حاضر و موضوع را شخصا بررسی کند.»

همچنین در اطلاعیه معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده آمده که «در جلسه دولت روز یکشنبه نیز موضوع مطرح و وزیر ورزش و جوانان در مورد اقدامات صورت گرفته برای حضور خانم‌ها در مسابقات توضیح داد.»

باشگاه فوتبال استقلال تهران، نیز روزسه‌شنبه ۱۹ شهریور، با ارسال پیامی به خانواده خدایاری، نوشت که درگذشت دختر آبی «موجب اندوه و تاسف فراوان مجموعه باشگاه استقلال و به خصوص هواداران این تیم گردید».

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس ایران نیز در توئیتر نوشت: «او تنها دختر آبی نبود. سحر دختر ایران بود. در جایی که مردانش برای زنان تکلیف تعیین می‌کنند و ابتدایی‌ترین حقوق انسانی‌ را از آن‌ها سلب می‌کنند، و زنانی که علیه زنان در این ظلم آشکار مردان را همراهی می‌کنند، همه ما در حبس و سوختن سحرهای این سرزمین مسئولیم.»

سلحشوری پیشتر نیز در صحن علنی مجلس به احکام صادر شده برای فعالان زن اعتراض کرده بود.

اما آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، در پاسخ به یک کاربر که خواستار واکنش این مقام دولتی درباره درگذشت دختر آبی شده بود، نوشت: «کار من و امثال من موضع‌گیری و محکومیت نیست. ما مسئولیم و پاسخگو، در دولت این اتفاق بسیار تلخ رو پیگیری می‌کنیم.»

همچنین خبر درگذشت دختر آبی، موجی از واکنش‌ها را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت.

جواد نکونام، سرمربی تیم فولاد خوزستان، در صفحه اجتماعی خود یک نقاشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد یک هوادار فوتبال روی سکوهای ورزشگاه خود را به آتش کشیده است.

روز دوشنبه ۱۸ شهریور اعلام شد که سحر خدایاری یک هفته پس از خودسوزی اعتراضی مقابل دادگاه انقلاب تهران درگذشته است. 

این درحالی بود که به گزارش برخی منابع آگاه، پیکر او پیش از اعلام این خبر، در بهشت معصومه قم و تحت تدابیر امنیتی و بدون حضور اقوامش به خاک سپرده شده بود.

تاکنون مقام‌های قوه قضاییه و دیگر نهادهای مسئول در باره مرگ دختر آبی  پس از خودسوزی اعتراضی او ابراز نظر نکرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More